تاریخ خبر : ۱۳۹۵/۰۸/۰۸

سلولهای خود تجدیدپذیر و کشنده ی سرطان

مولکولهای کوچکی که میتوانند عمر " T- سل ها کشنده" (killer T-cells) را افزایش دهند، امید برای درمان سرطان توسط ایمنی درمانی را افزایش داده است.

سیستم دفاعی بدن انسان برای دفاع در برابر ویروسهای تهاجمی و باکتریها و همچنین تهدیدهای داخلی مانند سلولهای خوش خیم سرطانی، ارتشی از سلولهای ایمنی ویژه در اختیار دارد. مانند یک ارتش سنتی که هر بخش آن از سربازهای مختلف ساخته شده است، هر بخش از سیستم دفاعی انسان نیز کارکرد خاص خود را دارد.

در حال حاضر دانشمندان در تلاشند تا با کشت T- سل هایی در مقیاس زیاد در آزمایشگاه که توانایی شناسایی سلولهای سرطانی را دارند و بازگرداندن آنها به بدن آنها را برای مبارزه با سرطان آماده کنند. این اقدام به ایمنی درمانی T- سل معروف است. اما مشکل اساسی عمر کوتاه و 3 روزه ی T- سل ها است. بنابراین ارتش قبل از آنکه بتواند کار مفیدی انجام دهد از بین خواهد رفت. حالا یک تیم بین المللی در دانشگاه کمبریج موفق به پیدا کردن راهی شده است که میتوان عمر متوسط این سلولها را افزایش داد. این کشف یکی از مهمترین مشکلات موجود برای پیشرفت ایمنی درمانی را حل میکند.

در پژوهشی که در مجله ی Nature به چاپ رسیده است دانشمندان نقش جدیدی برای مولکول 2- هیدروکسیگلوتاریت یا 2-HG یافته اند که تاکنون به علت تاثیر در رشد غیر عادی سلولهای سرطانی شناخته شده بود. در حقیقت این تیم تحقیقاتی نشان دادند که یک فرم کمی متفاوت از این مولکول یک نقش عادی اما حیاتی در عملکرد T- سل ها ایفا خواهد کرد به طوری که میتواند منجر به ماندن این سلولها در "حالت حافظه" شود. این حالتی است که سلولها میتوانند خود را بازسازی کنند و برای مدت زیادی باقی بمانند و خود را برای مبارزه با بیماریهایی مانند سرطان آماده کنند.

پژوهشگران متوجه شدند که با افزایش سطح 2-HG در T- سل ها میتوان سلولهایی تولید کرد که میتوانند بطور موثری سلولهای سرطانی را نابود کنند. به جای از بین رفتن در یک مدت کوتاه، T- سل های حافظه دار میتوانند برای مدت بیشتری مقاومت کنند و به شیوه ی موثرتری سلولهای سرطانی را بکشند. این به این معنا است که به جای ساختن T- سل های کشنده که از ابتدا فعال هستند ولی بعد از مدت کوتاهی همگی از بین میروند سلولهای تجدیدپذیری ساخته شده است که میتوانند برای مدت زیادی خاموش بمانند و در زمان لزوم به مبارزه با سلولهای سرطانی بپردازند. بنابراین با یک تغییر نسبتا کوچک در T- سل ها میتوان تغییرات زیادی در رشد تومورها به وجود آورد که پاسخ محکمتری به بیماری خواهند داد و همچنین یک ایمنی طولانی مدت نسبت به بیماری در اختیار بیماران قرار میدهند. این پژوهش میتواند ایمنی درمانی برای سرطان را بسیار سودمندتر از گذشته کند.

لازم به یاد آوری است مجله Nature در گروه الف مجلات برتر فدراسیون سرآمدان علمی ایران مورد حمایت قرار می‌گیرد و محققان ایرانی با انتشار مقالات خود در این مجله می‌توانند تا سقف 400 میلیون ریال حمایت تشویقی دریافت نمایند.

جهت مشاهده این مقاله، لینک مقاله را کلیک نمایید.