تاریخ خبر : ۱۳۹۵/۱۰/۱۸

کشف روش خاموش کردن روند ویرایش ژنتیکی در تکنیک کریسپر

در طول سالیان گذشته مطالب زیادی در ارتباط با کریسپر (CRISPR) گفته شده است. این روش یک ابزار قدرتمند برای ویرایش ژنتیکی است که میتوان ژنها را به وسیله ی آنها قیچی کرده و در جای دیگری قرار داد. این به این معنا است که دانشمندان میتوانند به وسیله ی این روش با بیماریها مبارزه کرده و حتی جلوی اختلالات ژنتیکی را بگیرند. در ماه نوامبر برای اولین بار کریسپر برای مقابله با سرطان ریه به کار برده شد.

اما برخلاف پتانسیلی که این روش دارد، مانند تمام تکنیک های جدید میتواند اثرات جانبی غیر قابل پیش بینی ای داشته باشد. در این پژوهش دانشمندان امیدوارند روشی برای از کار انداختن کریسپر در صورت لزوم و بعد از به کار افتادن در بدن انسان یافته باشند.
از انجا که کریسپر میتواند به راحتی مورد سوء استفاده قرار بگیرد این بازدارنده های کشف شده، مکانیزمی برای مقابله با استفاده های بدخواهانه و بیشتر غیر قابل کنترل کریسپر ارائه میدهد و استفاده از این روش برای کمک به مردم را امنتر از گذشته خواهد کرد.

مشکل کریسپر این است که تغییرات اعمالی بعد از اعمال غیر قابل کنترل است ولی در این روش جدید با اینکه تغییرات انجام شده به حالت اول باز نخواهد گشت اما میتوان از ادامه ی تغییرات به خوبی جلوگیری کرد. کریسپر یا (CRISPR/Cas9) مانند دسته ای از قیچی های مولکولی کار میکنند و اولین بار در باکتریها کشف شد. باکتریها از این روش برای جلوگیری از آلوده شدن توسط ویروسها بهره میبرند. هر زمان که باکتریها توسط ویروس آلوده میشوند، باکتریها بخشی از DNA ویروس را در آرشیو ژنتیکی خود که کریسپر نامیده میشود ذخیره میکنند بنابراین در برخوردهای بعدی به راحتی این ویروس را شناسائی میکند. اگر باکتری بازهم آلوده شود، DNA ویروس در سلاحی به نام cas9 ذخیره میشود ( آنزیمی که هر DNA ای که با DNA ذخیره شده در آرشیو یکسان است را پیدا کرده و از بین میبرد) و باکتری را از این آلودگی پاک میکند.

در سال 2012 دانشمندان متوجه شدند که این سیستم میتواند برای برش هر عامل دلخواهی مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین با قرار دادن ژنی که لازم است تا برش داده شود در کریسپر، Cas9 این ژن را برش میدهد. مشکل این است که این تکنیک هنوز در روزهای ابتدایی خود به سر میبرد. با این که این روش از روشهای پیشین ویرایش ژنتیکی بسیار ساده تر و دقیقتر است اما دانشمندان هنوز در مسیر آشنا شدن با این تکنیک هستند. نگرانی از این مسئله است که Cas9 به اشتباه ژن دیگری را ویرایش کند و یا این تغییرات اثرات جانبی غیر قابل پیش بینی ای داشته باشد و در بدترین حالت با قرار گرفتن این تکنیک در دست خلافکاران میتواند این روش برای مقاصد غیر اخلاقی مورد استفاده قرار بگیرد.

اما با این روش جدید میتوان هم از ادامه تغییرات به وجود آمده توسط کریسپر جلوگیری کرد و هم دقت این تکنیک را افزایش داد. این تکنیک از مجموعه ای از پروتئینهای آنتی کریسپر استفاده میکند که درون ویروسهایی که به باکتریها حمله میکنند و سیستم دفاعی این باکتریها را توسط این پروتئینها از کار میاندازند کشف شده است. این تیم پژوهشی پروتئین های آنتی کریسپر را از باکتری Listeria که توسط ویروس آلوده شده بود جدا کرده اند.

دانشمندان بدنبال فهم دقیق چگونگی کارکرد پروتئین های آنتی کریسپر هستند تا در آینده تکنیک کریسپر را دقیقتر و امنتر کنند. این پژوهش در مجله ی Cell به چاپ رسیده است. لازم به یاد آوری است مجله Cell در گروه ب مجلات برتر فدراسیون سرآمدان علمی ایران مورد حمایت قرار می‌گیرد و محققان ایرانی با انتشار مقالات خود در این مجله می‌توانند تا سقف 200 میلیون ریال حمایت تشویقی دریافت نمایند.

جهت مشاهده این مقاله، لینک مقاله را کلیک کنید.