تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۲/۰۵

بررسی نانوحامل های دارویی هوشمند حساس به نور توسط محققان ایرانی

دکتر مهدی کریمی: جدیدترین مکانیزهای مورداستفاده در پژوهش های مختلف اخیر در طراحی نانوحامل های حساس به نور موردبحث قرار گرفته است. همچنین، پیشرفت های اخیر در حوزه ی نانوتکنولوژی و نانوپزشکی برای درمان بیماری ها با استفاده از سیستم های نوین دارورسانی برپایه نانوذرات و نانوحامل های هوشمند حساس به نور به طور جامع مورد بررسی قرار گرفته و چالش های فرارو و چشم انداز این حوزه نقد و بررسی شده است.

در سال های اخیر نانوتکنولوژی اثرات و خدمات بسیاری را در علوم پزشکی و دارویی سبب شده است و از حوزه های بسیار مورد توجه، به نانوپزشکی و نانوداروها می توان اشاره نمود که نوید پیشرفت های فراوانی را در درمان و شناسایی بسیاری از بیماری های صعب  العلاج می دهند. در این راستا، با ظهور نانوسیستم های هوشمند بر پایه نانوذرات امید آن می رود که پیشرفت های دوچندانی نیز بدست آید. اصول طراحی نانوذرات و نانوحامل های هوشمند براین پایه استوار است که ساختار و پیوند های شیمیایی برخی مواد و نانوساختارها با قرار گرفتن در معرض محرک های مختلف نظیر نور، دما، صوت، الکترومغناطیس، نیروی مکانیکی و الکتریکی و یا واکنش ها و تغییرات رخ داده در داخل بدن مانند تغییر pH، واکنش های آنزیمی و واکنش های اکسایش-احیا دچار تغییراتی می شود. از این تغییرات می توان برای طراحی سیستم های هوشمند حامل دارو با کنترل بسیار دقیق بر رسانش و رهایش دارو استفاده نمود.

اخیرا مطالعه ای از گروه تحت سرپرستی آقای دکتر مهدی کریمی در بخش چشم انداز (Perspective) مجله انجمن شیمی آمریکا (JACS) به چاپ رسیده است که این مطالعه ی مروری در ماه گذشته ی میلادی، در زمره ی مقالات برگزیده ی این مجلات (Spotlights) قرار گرفت. از همکاران دکتر کریمی در این مطالعه، می توان به پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، صنعتی شریف و علوم پزشکی تبریز، و دانشگاه های هاروارد و کارولینای شمالی اشاره نمود.

به گفته ی مهندس پرهام سهندی از پژوهشگران همکار و مسئول در این پژوهش، نور به عنوان یک منبع و محرک خارجی و غیرتهاجمی شناخته می شود که علاوه بر اینکه اثرات درمانی آن در پژوهش های مختلف نشان داده شده است، امکان فعال سازی تغییرات و واکنش هایی را در برخی از نانوذرات با حساسیت بالا به تابش نور دارا می باشد و اخیرا، به عنوان یک پتاسیل باالقوه برای طراحی سیستم های درمانی فعال شده با تابش نور توجه تحقیقات بسیاری را در سراسر جهان به خود معطوف کرده است. سیستم های هوشمند دارورسانی حساس به نور امکان رسانش و رهایش هدفمند داروها را به بافت  مورد نظر را امکان پذیر می سازند. در طراحی این سیستم ها می توان از انواع نانوذرات حساس به نور با قابلیت ها و پتانسیل های متقاوت و یا نانوذرات مجهزشده با کروموفورها (ملکول های آلی حساس به نور که به عنوان جاذب نور عمل می کنند) استفاده کرد که براساس مکانیزم های مختلف فعال شده توسط تابش نور، می توانند باعث رهایش دارو یا ایجاد اثرات درمانی توسط خود نانوذرات شوند.

مکانیزم های جدید دیگری نیز در این زمینه مطرح شده اند مانند مکانیزم های غیرخطی جذب و انتقال فوتون از جمله، جذب دوفوتونی  و مکانیزم upconversion. در ادامه، کاربردهای انواع نانوذرات هوشمند حساس به نور در پزشکی و درمان بیماری های مختلف مانند سرطان مطالعه شده و به روش های درمانی جدید برپایه ی نانوذرات حساس به نور بعنوان مثال فوتودینامیک تراپی، فوتوترمال تراپی، رایوتراپی، سیستم های دارورسانی هوشمند اشاره شده است. همچنین، مباحث چالش برانگیز و نوینی در مقاله ی حاضر طرح شده که از جمله ی آن می توان به این موارد اشاره نمود: ادغام محرک نوری با محرک های دیگر برای طراحی نانوحامل های حساس به چند محرک، نانوحامل های حساس به نور برای حمل چندین عامل درمانی، کنترل فعالیت آنزیم ها و بیوملکول ها در داخل بدن، طراحی نانوسیستم های علیه باکتری و ویروس و بیماری های عفونی، و طراحی نانوسیستم ها با عملکرد منطقی اشاره نمود.

آقای دکتر مهدی کریمی عضو هیات علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران می باشد که در حال حاضر نیز در حال اجرای همکار ­های مشترکی با دانشگاه پزشکی هاروارد و دانشگاه MIT می­­ باشند. آقای مهندس پرهام سهندی نیز فارغ التصحیل از دانشگاه صنعتی شریف می باشد.
لازم به ذکر است این مقاله در مجله  (Journal of American Chemical Society (JACS به چاپ رسیده است که در گروه ب مجلات برتر فدراسیون سرآمدان علمی ایران قرار دارد و محققان ایرانی با انتشار مقالات خود در این مجله می‌توانند تا سقف 200 میلیون ریال حمایت تشویقی دریافت نمایند.

برای مشاهده این مقاله، لینک مقاله را کلیک کنید.