تست عنوان
فدراسیون سرآمدان علمی ایران | اخبار | پژواک لاشمیت، نقاط بحرانی و غیر بحرانی

تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۳/۱۹

پژواک لاشمیت، نقاط بحرانی و غیر بحرانی

چگونگی کنترل درهمتنیدگی بین بیتهای کوانتومی از مهمترین پارامترهای ساخت کامپیوترهای کوانتومی و انتقال اطلاعات کوانتومی است. به دلیل کوچک مقیاس بودن بیتهای کوانتومی اختلالات محیط می تواند موجب از بین رفتن درهمتنیدگی بین بیتهای کوانتومی شود. کنترل اثرات اختلالات محیط بر روی بیت های کوانتومی یکی از مسائل مهم در محاسبات کوانتومی و انتقال اطلاعات کوانتومی است. در این مقاله که توسط پژوهشگر ایرانی در مجله Physical Review Letters به چاپ رسیده است نشان داده شده کاهش سریع درهمتنیدگی همراه با ساختار دوره ای منظم در نقاطی رخ می دهد که شبه ذرات سیستم بدون گاف انرژی باشند که این نقاط ممکن است نقطه بحرانی سیستم نباشند.

در سالهای اخیر با افزایش امکانات آزمایشگاهی ساخت کامپیوترهای کوانتومی مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است. کوچکترین واحدهای انجام محاسبات در کامپیوترهای کوانتومی بیتهای کوانتومی نامیده می شود که می تواند از اتمها یا فوتون ها ساخته شود. بالا بودن توان و سرعت انجام محاسبات در کامپیوتر های کوانتومی بخاطر امکان ایجاد درهمتنیدگی بین بیتهای کوانتمی است. متاسفانه به دلیل کوچک مقیاس بودن بیت های کوانتومی اختلالات محیط موجب از بین رفتن یا تضعیف در همتنیدگی در بیتهای کوانتومی می شود. یکی از راه های از بین بردن اثرات اختلالات محیط بر روی بیتهای کوانتومی ایجاد برهمکنش های قابل کنترل بین بیتهای کوانتومی و محیط هست. در سالهای گذشته نشان داده شده بود که در صورتی که محیط در نقطه بحرانی اش قرار گرفته باشد درهمتنیدگی بین بیتهای کوانتومی با زمان به سرعت کاهش پیدا کرده و سپس رفتار منظم دوره ای از خود نشان می دهد.

در این مقاله نشان داده شده است که دلیل اصلی کاهش سریع درهمتنیدگی بین بیت های کوانتومی برانگیخته شدن شبه ذرات در محیط برهمکنش داده شده با بیتهای کوانتومی است. در این مطالعه با معرفی مدل توسعه یافته سو- شیفر-هیگر نشان داده شده است که کاهش سریع درهمتنیدگی بین بیت های کوانتومی همراه با ساختار دوره ای منظم در نقاطی رخ می دهد که شبه ذرات محیط بدون گاف انرژی باشند که این نقاط ممکن است نقطه بحرانی محیط نباشند. به طور کلی نوع رفتار درهمتنیدگی بین بیتهای کوانتومی بستگی به احتمال برانگیختکی شبه ذرات در محیط برهمکنشی با بیتهای کوانتومی دارد، که این احتمال در نقاط بدون گاف انرژی بسیار زیاد است. پژوهشگران امیدوارند نتایج این مطالعه کمکی باشد برای هموار سازی مسیر دشوار ساخت کامپوترهای کوانتومی.

این مقاله توسط آقای دکتر روح ا... جعفری از دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان به همراه همکارشان در دانشگاه گوتنبرگ سوئد در مجله Physical Review Letters به چاپ رسیده است که در گروه ج مجلات برتر فدراسیون قرار دارد. محققان ایرانی با انتشار مقالات خود در این مجله، تا سقف 100 میلیون ریال تشویقی دریافت می نمایند.

برای مشاهده این مقاله، لینک مقاله را کلیک نمایید.