تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۳/۱۵

تاثیر مستقیم سلولهای ایمنی بر رویش مجدد مو

دانشمندان برای اولین بار کشف کردند همان سلولهای ایمنی ای که باعث تحریک و تولید سلولهای بنیادی در پوست میشوند، مسئول رشد مو در موش هم هستند. بدون این تحریک، فالیکلهای مو کارایی لازم را نخواهند داشت هرچند که دارای سلولهای بنیادی لازم باشند. از آنجا که مکانیزم رشد مو در انسان و موش یکسان است پژوهشگران امیدوارند کشف این مکانیزم جدید باعث درک بهتری از طاسی شود.

در میان سلولهای ایمنی مختلف در بدن انسان، زیر مجموعه ای به نام تی سلهای (T cell) تنظیمی یا به اختصار Tregs وجود دارد. بیشتر این Treg ها در غدد لنفاوی قرار گرفته اند و به بدن کمک میکنند تا التهاب را در سراسر بدن کنترل کند. اما Treg هایی در بقیه ی بدن مانند ماهیچه ها و بافتهای ریه وجود دارند. مطالعات جدید نشان میدهد که Treg های موجود در بافتهای مختلف، نقشهای منحصر به فردی در ناحیه های مختلف بدن بازی میکنند. پژوهشگران تاکنون میدانستند که Treg های زیادی در پوست موش و انسان وجود دارد ولی از نحوه ی کارکرد آنها بی اطلاع بوده اند. با توجه به اینکه بعضی از این Treg ها در کنار موها قرار گرفته اند دانشمندان در دانشگاه کلمبیا به فکر بررسی احتمالی تاثیر Treg ها بر رشد موها افتادند. چیزی که آنها کشف کردند تنها مشارکت Treg ها بر رشد مو نبود بلکه تاثیر مستقیم آنها بر رشد مو کشف شد و نشان داده شد که بخش مهمی از رشد موها به طور مستقیم وابسته به این Treg ها است.

فالیکلهای مو به طور مداوم و چرخه ای جایگزین میشوند. وقتی مو میریزد بخشی از فالیکلهای مو باید رشد کند. تاکنون تصور میشد که تنها سلولهای بنیادی در این روند تاثیرگذارند اما اکنون مشخص شده که Treg ها نیز نقش مستقیمی در این پروسه بازی میکنند. در پستانداران بازسازی فالیکلهای مو در الگوهای منظمی رخ میدهد. این چرخه در بین فاز رشد و فاز استراحت حرکت میکند. این تیم تحقیقاتی میزان Treg ها را در طول این چرخه مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که در فاز استراحت میزان سلولهای ایمنی بسیار فراوانتر از زمانهای دیگر هستند. و مهمتر آنکه Treg های بسیار فعال در پایان فاز استراحت سه برابر بیشتر در اطراف فالیکها قرار دارند. به علت این همبستگی بین Treg ها و سلولهای بنیادی دانشمندان در پی برملا کردن مکانیزمهای بیولوژیک بین این دو مولفه هستند. برای این کار از موشهایی که به صورت ژنتیکی سلولهای Treg آنها برداشته شده است استفاده شد. برای اینکار موهای موش کوتاه شد و سپس به مدت 30 ثانیه کرم موبر بر روی پوست موش قرار گرفت این باعث میشود تا فالیکلها وارد فاز رویش فعال مو شوند. رشد موی موشها به مدت 14 روز بررسی شد و تفاوت بین موشهای عادی و موشهایی که Treg های آنها دستکاری شده بود مورد توجه قرار گرفت. در موشهایی که Treg های آنها کنار گذاشته شده بود در سه روز اول بعد از استفاده از موبر، هیچ مویی رشد پیدا نکرد و طاسی برای آنها پابرجا ماند.

نگاه دقیقتر نشان داد که Treg ها سلولهای بنیادی را به طور مستقیم توسط فرایندی که "سیگنالدهی ناچ" نامیده میشود تحریک میکنند و در این فرایند از پروتئینی به نام Jag1 استفاده میشود. دانشمندان حتی متوجه شدند زمانی که به جای Treg ها از مهره های میکروسکوپیکی پوشش داده شده توسط Jag1 استفاده شود همان کار Treg ها توسط این مهره ها انجام شده و منجر به تحریک سلولهای بنیادی میشود. این به این معنی است که Treg ها و سلولهای بنیادی با یکدیگر همکاری میکنند و نه تنها Treg ها از التهاب سلولهای بنیادی جلوگیری میکنند بلکه در بازسازی فالیکلهای مو نقش مستقیم و حیاتی ای بازی میکنند.

این پژوهش در مجله ی Cell چاپ شده است که در گروه ب مجلات برتر فدراسیون سرآمدان علمی ایران مورد حمایت قرار می‌گیرد و محققان ایرانی با انتشار مقالات خود در این مجله می‌توانند تا سقف 200 میلیون ریال حمایت تشویقی دریافت نمایند.

برای مشاهده این مقاله، لینک مقاله را کلیک نمایید.