تست عنوان
فدراسیون سرآمدان علمی ایران | اخبار | افزایش برهم‌کنش وان‌دروالس تبعیضی با استفاده از سطوح دست‌سان

تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۴/۰۸

افزایش برهم‌کنش وان‌دروالس تبعیضی با استفاده از سطوح دست‌سان

فرمول انرژی پتانسیل برهم‌کنش وان‌دروالس دومولکول که در این نوشتار معرفی می شود، از دو لحاظ تعمیم داده شده است. یکی این که، خواه یکی از دو مولکول یا هر دوی آن‌ها دست‌سان باشند. دیگر این که، دو مولکول در حضور آرایش دلخواهی از اجسام مغناطوالکتریک قرار داشته باشند. تعمیم این فرمول به وسیله معرفی هامیلتونی موثر و استفاده از نظریه اختلال صورت گرفته است

مولکول‌های دست‌سان (Chiral Molecules) به مولکول‌هایی گفته می‌شود که مرکز تقارن فضایی ندارند و در نتیجه نسبت به مولکول‌های نادست‌سان خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی از خود بروز می‌دهند. هر ترکیب سازنده این مولکول‌ها به دو گونه راست و چپ تقسیم‌بندی می‌شوند که تصویر آینه‌ای یکدیگرند و انانتیومر نامیده می‌شوند. ویژه‌حالات انرژی در این مولکول‌ها، ویژه‌حالات عملگر پاریته نیستند. از این‌رو، هر گذار کوانتومی بین ترازهای انرژی می‌تواند دارای هر دوی گشتاورهای دوقطبی الکتریکی و مغناطیسی باشد. وجود هر دوی گشتاورهای دوقطبی الکتریکی و مغناطیسی برای گذارها، موجب می‌شود که نیروی پاشندگیِ بین مولکولی (وان‌دروالس)، مولفه‌ی دیگری پیدا کند (سهم دست‌سانی). این مقاله به دست آوردن فرمول سهم دست‌سانی در برهم‌کنش واندروالس بین مولکولی پرداخته است.

روابط به دست آمده نشان می‌دهند که در صورتی که محیطِ پیرامون دو مولکول شامل اجسام دست‌سان باشد، سهم دست‌سانی را می‌توان بین یک مولکول دست‌‍سان و یک مولکول یا اتم نادست‌سان (مولکول یا اتم الکتریکی) نیز مشاهده کرد. این برهم‌کنش "تبعیضی" است؛ از لحاظ جاذبه یا دافعه بودن، بستگی به راست یا چپ بودن نوع انانتیومر مولکول دست‌سان دارد. همچنین با در نظر گرفتن خاصیت دست‌سانی برای اجسام پیرامون مولکول‌ها، آرایش هندسی از محل قرارگیری دو مولکول‌ در حضور یک صفحه تخت دست‌سان پیشنهاد شده‌است که باعث افزایش سهم دست‌سانی در برهم‌کنش بین یک مولکول دست‌سان و یک اتم الکتریکی می‌شود، که می‌تواند عملا برای جداسازی انانتیومرهای مخالف از یک مولکول به کار رود.

این کار تحقیقاتی توسط دکتر حسن صفری استادیار گروه فوتونیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان و با همکاری محققانی از دانشگاههای فرایبورگ کشور آلمان و کارولینای شمالی کشور آمریکا انجام شده است و نتایج آن در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

لازم به ذکر است مجله مذکور در گروه ج مجلات برتر فدراسیون سرآمدان قرار دارد و مشمول دریافت تا سقف 100 میلیون ریال تشویقی می گردد.

برای مشاهده این مقاله، لینک مقاله را کلیک نمایید.