تست عنوان
فدراسیون سرآمدان علمی ایران | اخبار | اولین تجربه ی ویرایش دی ان ای جنین

تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۵/۱۶

اولین تجربه ی ویرایش دی ان ای جنین

دانشمندان دی ان ای هایِ جنین انسان را برای از بین بردنِ یک بیماریِ موروثی قلبی با موفقیت ویرایش کردند. این کار درهای جدیدی را به روی دوره ی بحث برانگیزی در پزشکی باز میکند.

جنین ها برای یک دوره ی چند روزه اجازه ی رشد یافتند و هیچ قصدی برای کاشت آنها جهتِ آبستنی وجود نداشت. اما به گفته ی دانشمندان، این پژوهشِ علمی ادامه پیدا خواهد کرد و هدف نهایی، برطرف کردنِ ژنهای بیماری زا در جنینها و بدنیا آوردنِ کودکان سالم است. این آزمایش آخرین مثال از توانایی های "کریسپر" که نوعی قیچی مولکولی است محصوب میشود و به طور همزمان با واکنشهای هیجان انگیز و مخالفتهای شدید همراه شده است. این کارِ جدید بسیار حساس است چرا که ممکن است ژنهای جدیدی به نسل بعد منتقل کند. هیچ کمک مالیِ دولتی ای در آمریکا برای این آزمایشها اختصاص نمیابد و از انجام تستهای بالینی برای اینگونه پژوهشها جلوگیری میشود. پژوهشگران در این پروژه عنوان کرده اند که آنها از اهمیت بحث اخلاقی گسترده در این زمینه آگاهند اما این کار خارج از آن دایره است، چرا که به درست کردنِ ژنها میپردازد و نه به تغییر دادنِ آنها. به گفته ی پژوهشگران "ما نه چیزی را ویرایش کردیم و نه بهینه کردیم بلکه ژنها جهش یافته را تصحیح کردیم".

به گفته ی "آلتا کارو" از دانشگاه ویسکونسین، این پژوهش هیجان برانگیز و مهم است و گامی به جلو برای ویرایش جنینها به صورت امن و دقیق باز میکند. برخلاف باور عمومی این پژوهش آغازگرِ شروع عصر بچه های طراحی شده نیست. به گفته ی او ویژگیهایی مانند هوش به صورت همزمان به چندین ژن وابسته است و دانشمندان درکی از چگونگی کارکرد آنها ندارند و توانایی ویرایش این ویژگیها بسیار بعید است.

در این پژوهش از 12 تخمک از زنهای سالم به همراه اسپرمی از از یک داوطلب مرد استفاده شد و اسپرم مرد ژن MYBPC3 را حمل می کند که باعث کاردیومیوپاتی هیپرتروفی (HCM) می شود. HCM بیماری ماهیچه ای قلب است و میتواند بسیار ترسناک باشد زیرا هیچ نشانه ای از خود نشان نمیدهد و تا قبل از اینکه منجر به مرگ ناگهانی شود پنهان باقی میماند. هیچ راهی برای جلوگیری و یا درمان آن در دست نیست و از هر 500 نفر یک نفر به آن مبتلا است. در زمانی که اسپرمها به تخمک تزریق میشود، پژوهشگران ژنهایی که منجر به بیماری میشود را خارج کردند. نتیجه بدست آمده بسیار از انتظار پژوهشگران بهتر بود: زمانی که سلولهای جنینی شروع به تقسیم شدن میکنند، تعداد بیشتری از آنها با استفاده از ژنهای نرمال و جهش نیافته ی مادر خود را ترمیم میکنند. 72 درصد ژنها تصحیح شد و همچنین هیچ گونه تغییری در ژنهای دیگر به وجود نیامد و این امر امنیت این روش را نشان میدهد.

دانشمندان انتظار دارند تا از این تکنیک برای بسیاری از بیماریهای ژنتیکی استفاده کنند. بیش از 10000 اختلال شناخته شده به یک ژن نسبت داده میشود و شاید هدف بعدی BRCA باشد که عامل سرطان پستان است. درمان جنین بجای کودک یا بزرگسال برتریهای زیادی دارد. وقتی که با یک جنین در مراحل اولیه اش روبرو میشویم سلولهای کمی درگیر هستند ولی در انسانهای بزرگتر میلیاردها سلول درگیر هستند و باید میلیونها سلول تصحیح شوند تا بیماری رفع شود. به گفته ی نویسندگان این پژوهش شمار بسیار کمی از انسانها از این تکنولوژی در شیوه ی کنونی آن بهره خواهند برد چون که این روش تنها در آزمایشگاه جواب میدهد و تنها آنهایی که میدانند اختلال ژنتیکی آنها چیست میتوانند از این روش برای اصلاح جنین خود بهره ببرند و در حالی که بیشتر جنینها به صورت طبیعی در رحم بوجود می آیند و استفاده از این روش برای آنها ممکن نیست. بنابراین دانشمندان امیدوارند تا محدودیتها در این زمینه برداشته شود تا تکنیکهای جدیدتر به کمک انسانهای بیشتری در آینده بیاید.

نتیجه این تحقیقات که توسط دانشمندان دانشگاهایی از کشور آمریکا، چین و کره جنوبی انجام گرفته در مجله نیچر به چاپ رسیده است.

لازم به ذکر است مجله Nature در گروه الف مجلات برتر فدراسیون سرآمدان علمی ایران مورد حمایت قرار می‌گیرد و محققان ایرانی با انتشار مقالات خود در این مجله می‌توانند تا سقف 400 میلیون ریال حمایت تشویقی دریافت نمایند.

برای مشاهده این مقاله، لینک مقاله را کلیک نمایید.