تست عنوان
فدراسیون سرآمدان علمی ایران | اخبار | ساخت دستگاهی که اعضای بدن را بهبود می بخشد

تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۶/۱۲

ساخت دستگاهی که اعضای بدن را بهبود می بخشد

پژوهشگران دستگاهی ساختند که میتواند برای نجات عملکردِ معیوب بدن، کارکرد سلولها را تغییر دهد. این تکنولوژی به بافت نانو تِرَنسفِکشِن (TNT) معروف است; کدهای ژنتیکی را به سلولهای پوست تزریق میکند و سلولهای پوستی را به انواع دیگری از سلولها که برای درمان بیماری مناسب است تبدیل میکند.

این دستگاه به طور آنی DNA یا RNA را به سلولهای پوست زنده وارد میکند و کارکرد آنها را تغییر میدهد. با استفاده از این نانو تراشه های جدید، اندامهای آسیب دیده میتوانند توسط اندام های سالم جایگزین شوند. پژوهشگران نشان دادند که پوست مکانی است که میتوان تمام اعضای بدن را در آن پرورش داد. خوکها و موشها در این آزمایش ها مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه، پژوهشگران سلولهای پوست را برنامه ریزی مجدد کردند و از آنها به عنوان سلولهای عروقی در پاهای آسیب دیده ای که فاقد جریان خون بود استفاده کردند. در طول یک هفته، رگهای خونی فعال در پاهای آسیب دیده نمایان شد و در پایان هفته ی دوم پاها نجات پیدا کردند. در آزمایشگاه، از این تکنولوژی برای برنامه ریزی مجدد سلولهای پوستی در بدن موجود زنده، برای نجات موشی که سکته ی مغزی کرده بود بهره برده شد. سلولهای پوستی باز برنامه نویسی شده به عنوان سلولهای عصبی به سرِ آسیب دیده ی موش تزریق شد.

علیرغم مشکلات فراوان ابتدایی؛ این تکنولوژی در حال حاضر قابل دستیابی به نظر میرسد و در 98 درصد موارد به خوبی کار میکند. با استفاده از این تکنولوژی میتوان سلولهای پوستی را تنها با یک تماس به مواد تشکیل دهنده ی هر عضو از بدن تبدیل کرد. این فرایند تنها کمتر از یک ثانیه زمان میبرد و غیر مخرب است. این تراشه در بدن نخواهد ماند و باز برنامه نویسی سلول به وسیله ی آن شروع میشود. این تکنولوژی سلولها را در بدن تحت نظارت ایمنی نگه میدارد و نیازی به سرکوب سیستم ایمنی بدن نیاز نخواهد بود.

تکنولوژی TNT دارای دو جزء اصلی است: اول تراشه ای که بر پایه ی نانوتکنولوژی طراحی شده است تا سلولهای بزرگسال را به اندامهای زنده برساند. دوم طراحی سیستمی برای تبدیل کردن سلولها است; این سیستم زمانی که توسط تراشه به نقطه ی مورد نظر رسانده میشود سلولهای بزرگسال را از نوعی به نوعی دیگر تبدیل میکند. TNT نیازی به فرایندهای آزمایشگاهی ندارد و میتواند در نقطه ی مورد نظر کاشته شود. این فرایند در کل غیر مخرب است. مواد لازم توسط دستگاهی با شارژ الکتریکی کوچک که به سختی توسط بیمار احساس می شود رسانده میشود. مفهوم کلی ساده است. در واقع پژوهشگران از اینکه این روش به این خوبی کار میکند شوکه شده اند. در آزمایشگاه های مختلف پژوهشهای فراوانی برای فهم بیشتر مکانیزم این پدیده در حال انجام است و انتظار میرود که موفقیت های بیشتری در آینده حاصل شود.

به گفته ی پژوهشگران آزمایشهای بالینی جهت استفاده از این تکنولوژی در بدن انسان از سال آینده آغاز خواهد شد.

نتایج این پژوهش در مجله ی Nature Nanotechnology که در گروه ج مجلات برتر است به چاپ رسیده است. محققان ایرانی با انتشار مقالات خود در این مجله می‌توانند تا سقف 100 میلیون ریال حمایت تشویقی دریافت نمایند.
برای مشاهده این مقاله، لینک مقاله را کلیک نمایید.