تست عنوان
فدراسیون سرآمدان علمی ایران | اخبار | آزمایش خون بوسیله امواج صوت

تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۷/۰۳

آزمایش خون بوسیله امواج صوت

دانشمندان راهی جدید برای آزمایش خون بوسیله ی امواج صوت ترتیب داده اند که میتواند منجر به بوجود آمدنِ روشی ساده تر و مستقیم با دستگاه هایی قابل حمل و کوچکتر نسبت به دستگاه هایی که امروزه مورد استفاده قرار میگیرد شود.

در این آزمایش exosome ها هدف قرار میگیرند (exosome : بسته های کوچکی که توسط سلولها رها میشوند تا پیامها را به تمام نقاط بدن برسانند، اطلاعات بیماری نیز شامل این موضوع میشود). ترجمه ی این بسته ها باعث خواهد شد تا اطلاعات زیادی از بدن بدست آید. روشهای آزمایشی کنونی مانند فرا مرکز گریزی (آلتراسانتریفیوژ) یا برچسب های شیمیایی، خطرِ آسیب زدن به نمونه های خون را به همراه دارند ولی این خطر با استفاده از روش جدید رفع میشود. امواج صوتی بسیار خوش رفتارتر هستند. ذرات مورد آزمایش، نیروها را تنها برای یک ثانیه و یا کمتر حس خواند کرد که این موضوع برتریِ بزرگی نسبت به روشهای پیشین بشمار می آید. این پیشرفت جدید بر اساس پژوهش های انجام شده توسط یک تیم متشکل از محققان کشورهای چین، آمریکا و سنگاپور در سال 2014 است.

خون از کانال های بسیار کوچک عبور می کند و در معرض دو مبدل آکوستیکِ شیب دار قرار میگیرد، و زمانی که موج های صوتیِ این مبدل ها با یکدیگر برخورد میکنند نقاطِ فشار تشکیل می شود. با توجه به اندازه ی این نقاط، آنها برای انتقال سلول ها به کانال های مختلف می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، و این جایی است که پژوهشگران دو ابزار متفاوت را مورد استفاده قرار دادند: یکی برای مرتب کردن سلول ها و پلاکت ها در خون و دیگری برای جدا کردنِ exosome هایی با فرکانس صوتی بالاتر. این exosome ها دارای مولکول های ویژه ای هستند که نشاندهنده ی ناهنجاری های خاصی است. اگر آنها را از خون جدا کرده و مورد بررسی قرار دهیم، اطلاعات بیولوژیکی زیادی را بدست خواهیم آورد.

Exosome ها قبلا به عنوان نشانگرهای سرطان، مشکلات کلیوی و بیماری های نورودنژنتیک و چند نشانگرِ بیماری دیگر شناخته شده اند. بدین ترتیب ساخت دستگاهی که می تواند براحتی حمل شود و بتواند exosome را از خون به سرعت جدا کند، پیروزی بزرگی خواهد بود. این روش کمتر از بیوپسی (بافت برداری) مخرب است، این روش دقیق است و پژوهشگران در پی این هستند که آیا میتوان از این تکنولوژی برای تشخیص زود هنگامِ بارداری های ناهنجار بهره برد. این تکنیک جدید می تواند نارسایی های روش های کنونی را در خصوص جدا کردنِ exosome برطرف کند. این نارسایی ها شامل زمان چرخش طولانی، ناپایداری، کم بازده بودن، آلودگی ها و عدم یکپارچگیِ exosome ها است. هدف اصلی خارج کردنِ exosome ها به راحتی فشار دادنِ یک دکمه است و اینکه بتوان نمونه های دلخواه را در 10 دقیقه بدست آورد.

هنوز راه زیادی برای دستیابی به این تکنولوژی وجود دارد اما با در نظر گرفتنِ اینکه فرایند سانتریفیوژِ حتی با سرعت بالا می تواند تا 24 ساعت طول بکشد، امید می رود که تلاش ها برای رسیدن به این فناوری سرعت بگیرد و نتایج خیلی زودتر بدست آید. با استفاده از این روش جدید، دانشمندان قادرند تا 100 میکرولیتر از نمونه خون را در 25 دقیقه بررسی کنند.

علاوه بر این، این تکنولوژِی می تواند به پژوهشگران کمک کند تا به آنالیزِ ارگانهایی که دستیابی به آنها سخت است بپردازند و اینکار بوسیله ی بیرون کشیدن و آزمایش خون به سرعت انجام می شود. توانایی این روش در جداسازیِ این ذرات نانومقیاس بدون تغییر در وضعیت بیولوژیکی آنها، راههای بسیار جذابی را برای ارزیابیِ سلامت انسان ها در برابرِ پژوهشگران قرار میدهد.

نتایج این پژوهش در مجله ی PNAS که در گروه ب مجلات برتر است به چاپ رسیده است. محققان ایرانی با انتشار مقالات خود در این مجله می‌توانند تا سقف 200 میلیون ریال حمایت تشویقی دریافت نمایند.

برای مشاهده این مقاله، لینک مقاله را کلیک نمایید.