تست عنوان
فدراسیون سرآمدان علمی ایران | اخبار | نشر کربن از خاک های گرم

تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۷/۱۸

نشر کربن از خاک های گرم

زمانی که خاک گرم شود کربن نشر می کند. این مطالعه ی جدید نشان می دهد، دماهای بالاتر منجر به نشر کربنِ بیشتری از آنچه قبلا پژوهشگران تصور میکردند خواهد شد. این امر منجر بوجود آمدن یک حلقه ی بازخوردی که در آن زمین گرمتر و گرمتر می شود خواهد شد. زمانی که این روند آغاز شود، پایان دادن به آن بسیار دشوار است.

این نتایج بر اساس یک سری آزمایشهای 26 ساله در جنگلهای ماساچوست بدست آمده است که در آن پژوهشگران خاک های متفاوت را به صورت مصنوعی گرم میکنند تا نتیجه ی گرم شدن خاک را ارزیابی کنند. این مطالعات نشان می دهد که با افزایش دما میزان انتشار کربنِ خاک به مدت چند سال افزایش میابد و بعد از آن احتمالا به علت عادت کردن میکروب های خاک به شرایط جدید، میزان نشر کربن ثابت خواهد شد. بعد از تنظیم مجدد، سطح انتشار کربن دوباره افزایش میابد. نگرانی از این است که خاک گرمتر منجر به اتمسفر گرمتر شود و در این صورت ادامه ی روندِ گرمتر شدن زمین قابل کنترل نخواهد بود. این حلقه ی گرم شدنِ خود- تقویت کننده احتمالا یک پدیده ی جهانی برای خاک ها خواهد بود، و زمانیکه آغاز شود احتمالا به سختی قابل توقف است و این موضوع بسیار با اهمیت است. به گفته ی دانشمندان هنوز مسائل زیادی در مورد خاک و مولکول هایش باید آموخته شود و مطالعات بلند مدتی مانند این مطالعه کمک بسیار زیادی به دانشمندان در درک مکانیزم این پدیده خواهد کرد.

از سال 1991، کویل های گرمایی مانند آنچه در زمین های فوتبال کاشته می شود در 10 سانتیمتری زیرِ زمین های مورد مطالعه قرار داده شد و بنابراین بخش هایی از سطح خاک 5 درجه ی سانتیگراد گرمتر از بخش های دیگر نگهداری شده است.
از آن زمان، بخش های گرم شده، 17 درصد از کربن های ذخیره شده ی خود را در 60 سانتیمتری بالای زمین از دست داده اند، جایی که بیشترین مواد ارگانیک وجود دارد. نشر کربن در قسمت های گرم در دو دوره از قسمت های دیگر پیشی گرفت، در سالهای 1991-2000 و 2008-2013. در بین این دو دوره میزان نشر کربن در خاک های گرم شده و نشده یکسان بود. دانشمندان حدس می زنند که این دوره به علت افزایش میزان میکروب ها و در نتیجه نشر بیشتر کربن است.

وقتی که مواد غذایی خاک به اتمام می رسد، میکروب ها با شرایط جدید وفق پیدا می کنند و نشر کربن ثابت می ماند. از سال 2014، نشر کربن از زمین های گرم کاهش پیدا کرده است و نظارت بر میزان نشر کربن همچنان ادامه دارد. اگر مقدار قابل توجهی کربن به علت فعالیت های میکروب ها در خاک های گرم وارد جو شود روند گرمایش کره ی زمین تشدید خواهد شد و مشکل این است که زمانی که این روند شروع شد دیگر قابل توقف نخواهد بود.

سالانه بیش از 10 میلیارد تن کربن وارد جو شده که از این مقدار 3500 میلیارد تن در خاک ذخیره می شود. مقدار قابل توجهی از این کربن در خاک های یخ زده ی قطب شمال ذخیره می شود. این کربن ها براحتی تجزیه می شوند و با توجه به افزایش دما در قطب ها خطر نشر کربن از این خاک ها وجود دارد.

وجود کربن در خاک نه تنها باعث تمیزتر شدن جو می شود بلکه به علت جذب آب توسط کربن ها، گیاهان سالمتر خواهند ماند. اگر این یافته ها برای انواع دیگر خاک نیز اینگونه باشد بنابراین مقدار کربن منتشر شده از زمین بیشتر از تصورات پیشینِ دانشمندان خواهد بود.

با درک بهتر از چگونگی کارکرد میکروب ها، شواهدی وجود دارد که میتوان خاک ها را طوری مدریت کرد که کربن ها را بیشتر جذب کنند و گرمایش کره ی زمین را به تاخیر بیاندازند، اما هنوز پژوهش های بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

نتایج این فعالیت های پژوهشی دانشمندان چندین دانشگاه آمریکا در آخرین شماره مجله Science به چاپ رسیده است.

مجله ی Science در گروه الف مجلات برتر فدراسیون سرآمدان علمی ایران مورد حمایت قرار می‌گیرد و محققان ایرانی با انتشار مقالات خود در این مجله می‌توانند تا سقف 400 میلیون ریال حمایت تشویقی دریافت نمایند.

برای مشاهده این مقاله، لینک مقاله را کلیک نمایید.