متن خبر

تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۲/۲۸

تعداد بازدید : ۸۰

تعداد رای : ۱

نوشیدنی‌های شکردار و آب میوه‌ها منجر به افزایش مرگ زودهنگام می‌شوند

بیشتر مردم می‌دانند که نوشیدنی‌های شیرین برای سلامتی مضر است اما پژوهش‌های جدید نشان میدهد که آب میوه‌ها نیز همین مضرات را دارند. به گفته‌‌ی پژوهشگران در واقع مصرف مرتب این نوشیدنی‌ها منجر به کاهش طول عمر می‌شود. به گفته‌ ی دکتر ولش رهبر این پژوهش: «برای سالمتر ماندن جامعه مصرف نوشیدنی‌های شیرین و آب میوه‌ها باید به مقدار قابل توجهی کاهش یابد و این تلاش‌ها باید بزرگسالان را نیز مانند کودکان دربرگیرد.»

برای این مطالعه پروفسور ولش و همکارانش از چندین دانشگاه در ایالات متحده، از 13440 مرد و زن با میانگین سنی 64 سال اطلاعات جمع کردند. این جمعیت از یک مطالعه‌ی گسترده که بین سالهای 2003 تا 2007 صورت گرفت بدست آمده است. از میان این جمعیت 71 درصد چاقی مفرط یا اضافه وزن داشتند. از شرکت کنندگان پرسیده شد که چه مقدار نوشیدنی‌های شیرین مصرف کرده‌اند. در طول 6 سال تعداد 1168 نفر از شرکت کنندگان فوت کردند.

 

پژوهشگران دریافتند که احتمال مرگ برای کسانی که تعداد زیادتری نوشیدنی شیرین و آب میوه مصرف کرده‌اند بیشتر است. در ایالات متحده حدود نصفی از جمعیت روزانه یک نوشیدنی شیرین مصرف میکنند. به گفته‌ی پژوهشگران بیشتر مردم از این امر آگاهند که نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه  و نوشیدنی‌های انرژی‌زا با اضافه وزن و اثرات مضر برای سلامتی همراهند اما آب میوه توسط عموم مردم به عنوان یک نوشیدنی سالم در نظر گرفته می‌شود.

 

مشاهدات نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های شیرین با افزایش ریسک دیابت، بیماری‌های قلبی و چاقی مفرط همراهند. شواهد برای آب میوه کمتر در دسترس است. کل آب میوه شامل موادی است که ممکن است برای سلامتی مفید باشد اما این نوشیدنی‌ها همزمان دارای مقادیر زیاد شکر از منابع طبیعی هستند.

 

اگرچه آب میوه با افزایش ریسک دیابت و بیماری‌های قلبی همراه است خود میوه این ایراد را ندارد. توصیه‌ی کنونی این است که بیشتر از 4 تا 6 اونس آب میوه در روز نباید مصرف کرد. به گفته‌ی پژوهشگران: «گرچه آب میوه به مضریِ نوشیدنی‌های شیرین دیگر نیست اما مصرف آنها در بزرگسالان و کودکان باید تعدیل شود، به ویژه برای کسانی که سعی در کنترل وزن خود دارند». اسموتی‌های پایه میوه عموما به عنوان گزینه‌های سالمتری دیده می‌شوند. اما به هر حال مواد مورد استفاده در این نوشیدنی‌های میتواند بسیار متفاوت باشد و پژوهش‌های کمی در مورد سلامتی آنها تاکنون انجام شده است. به علاوه اسموتی‌ها معمولا دارای کالری بسیار زیادی هستند و به عنوان یک نوشیدنی هر روزه توصیه نمی‌شوند. آب سبزیجات به عنوان یک نوشیدنی با کالری کمتر موجود است اما این نوشیدنی ممکن است دارای نمک فراوان باشد.

 

مشاهدات تا به امروز نشان می‌دهد که آب بهترین نوشیدنی است و نوشیدنی‌های دیگر نظیر چای و قهوه باید به عنوان جایگزین‌های دیگر قبل از نوشیدنی‌های شیرین مورد استفاده قرار بگیرند.

 

نتایج این پژوهش در نشریه JAMA به چاپ رسیده است. برای مشاهده این خبر، لینک مقاله را کلیک نمایید.

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نـــام
ایمیل
نظر شما
کارکترهایی که در تصویر می بینید را وارد نمایید. (حساس به حروف کوچک و بزرگ)