تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۴/۲۶

CRISPR بر روی جلد نشریه ساینس

از ابتدای سال 2002، که اولین مقاله مرتبط با موضوع CRISPR منتشر شده است، تاکنون بیش از 11000 مقاله پژوهشی و مروری در این خصوص در نشریات مختلف چاپ شده و بیش از 50 خبر در 2 نشریه ساینس و نیچر به این موضوع پرداخته اند.

سیستم تناوب‌های کوتاه پالیندروم فاصله‌دارِ منظمِ خوشه‌ای  (CRISPR) و پروتئین­های مرتبط با آن (Cas) یک سیستم ایمنی پروکاریوتی است که به واسطه­ی فعالیت RNA نوکلئاز یا DNA وابسته به RNA راهنما (که به آنزیم در جهتِ یافتن مکانِ برش DNA کمک می­کند) باعث مقاومت به عناصر ژنتیکی خارجی می­شود و شکلی از ایمنی اکتسابی را فراهم می­کند. این سیستم در واقع قابلیت دستکاری اسیدهای نوکلئیک و ویرایش هدفمند ژنوم با استفاده از نوکلئازها را دارد.

از ابتدای سال 2002، که اولین مقاله مرتبط با موضوع CRISPR  منتشر شده است، تاکنون بیش از 11000 مقاله پژوهشی و مروری چاپ شده و بیش از 50 خبر در 2 نشریه ساینس و نیچر به این موضوع پرداخته اند.

رشد مقالات منتشرشده در حوزه CRISPR

اخیرا پژوهشگران دانشگاه MIT و هاروارد موفق به شناسایی یک ترانسپوزاز وابسته به CRISPR (CAST) از سیانوباکتری­ Scytonema hofmanni شدند. آنها این سیستم را در باکتری E. coli مورد آزمایش قرار دادند و توانستند توالی­های DNA جدید را در محل­های دقیق از ژنوم وارد کنند که در بیش از 80 درصد موارد نتایج مثبتی را به دنبال داشته است.

در این سیستم جدید، برخلاف سایر روش‌های مبتنی بر CRISPR که به دلیل ایجاد برش در ژنوم، در نظم ژن‌ها اختلال ایجاد می­کنند، ادغام DNA جدید در ژنوم بدون هیچ­گونه برشی انجام شده که منجر به افزایش دقت و ایمنی در انجام این فرآیند می­شود. این سیستم برای اولین بار توسط این محققین شناسایی و دستکاری شده است.

نتایج این پژوهش در شماره 365 نشریه Science به چاپ رسیده است.