تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۵/۰۷

کشف حیات در منطقه‌ای دورافتاده و غیرقابل سکونت

صحرایی در زیر آب‌های اقیانوس آرام وجود دارد که یکی از غیرقابل سکونت‌ترین و دورترین مناطق کره‌ی زمین به‌شمار می‌آید. حالا بررسی پژوهشگران نشان می دهد حتی در این بیابان ِ به زیر آب رفته در وسط ِ اقیانوس آرام جنوبی نیز حیات وجود دارد. نکته مهم این است که این منطقه به‌عنوان یکی از مناطق دور افتاده و غیرقابل سکونت ِ سیاره زمین شناخته میشود.

این منطقه که حدود ۳۷ میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و در واقع وسعت آن بیش از سه برابر ایالات متحده است، به دلیل دور افتادگی و خالی از سکنه بودن، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. در این ناحیه، مواد مغذی موجود در آب بسیار کم است و به دلیل پرتوهای فرابنفش ِ شدید، هیچ فرم پیچیده‌ای از حیات در آن وجود ندارد.

علیرغم شرایط سخت این بیابان ِ زیرآبی و دور افتاده، میکروارگانیسم‌ها در قسمت جنوبی اقیانوس آرام زنده مانده و حتی به چرخه‌های زیست زمین‌شناسی جهانی کمک می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موجودات زنده موجود در این آب‌ها، یک تیم از دانشمندان موسسه ماکس پلانک به بررسی میکروبیولوژی دریایی این آب‌ها پرداختند و صدها نمونه از سطح آب تا عمق دریا را جمع‌آوری کردند.

ارگانیسم‌های شگفت‌انگیز و نحوه‌ی توزیع آنها

یافته‌های منتشر شده دراین پژوهش بینش‌های ارزشمندی را درباره‌ی میکروارگانیسم‌هایی که در چرخاب جنوبی اقیانوس آرام زندگی می کنند، از جمله الگوهای توزیع عجیب و غریب آنها نشان می دهد.

“برنارد فانک” نویسنده‌ی این مطالعه گفت: «نکته تعجب‌آور این است که ما در “چرخاب جنوبی اقیانوس آرام”، یک سوم، سلول‌های کمتری نسبت به آب‌های سطحی اقیانوس آرام، یافتیم. برنارد افزود: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که کمترین تعداد سلول‌های موجود در سطح اقیانوس‌ها در اینجا وجود دارند. علاوه بر این “ما گروه‌های میکروبیومی مشابه دیگر اقلیم‌های فقیر اقیانوسی نظیر پروکلوروکوکوس‌، SAR11، SAR86 و SAR116 را در این منطقه، کشف کردیم.

علاوه بر این، یک الگوی واضح عمودی در مورد میکروارگانیسم‌های موجود در چرخاب اقیانوس آرام وجود داشت. و همانطور که “گرتا رنجاس” می گوید ترکیب این اجتماع با تغییر در عمق و در دسترس بودن نور، تغییر می کرد. اما کشف غیرمنتظره‌ای که این تیم توانست به آن دست یابد توزیع ارگانیسم فتوسنتزی پروکلوروکوکوس‌ بود که بیشتر در عمق ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری یافت شد. از سوی دیگر،AEGEAN-169 در آب‌های سطحی به وفور قابل مشاهده بود و این نیز باعث شگفتی دانشمندان شد؛ چرا که این ارگانیسم قبلا در آب‌های عمیق‌تر از ۵۰۰ متر مشاهده شده بود.

رنجاس توضیح داد: «این امر نشان دهندۀ یک سازگاری بالقوه بین آب‌های فاقد مواد مغذی و پرتو خورشید است. احتمال دارد که گونه‌های اکولوژیکی متعددی در این گروه وجود داشته باشند و لذا ما باید مطالعات بیشتری را در زمینه‌های مختلف متاژنومیکس انجام دهیم تا بتوانیم به اهمیت آنها در اکثر آب‌های فاقد مواد مغذی منطقۀ ” چرخاب جنوبی اقیانوس آرام” پی ببریم.

برای مشاهده جزئیات بیشتر این پژوهش، لینک مقاله را کلیک نمایید.