تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۵/۲۴

استفاده از داربست‌های پپتیدی برای سنتز ترکیبات طبیعی

اخیراً پژوهشگران دانشگاه ایلینویز و کالیفرنیا موفق به کشف مسیر بیوسنتزی جدیدی برای تولید متابولیت-های طبیعی در باکتری¬ شدند که دارای پتانسیل بالایی برای شناسایی و تولید ترکیبات ضد سرطانی است. مقاله حاصل از این پژوهش در سال 2019 در نشریه Science منتشر شده است.

این محققان، در حالیکه به بررسی یک خوشه ژنی در باکتری پاتوژن گیاهی Pseudomonas syringae جهت کشف آنتی بیوتیک­ها می پرداختند، این مسیر بیوسنتزی را کشف کردند. آنها دریافتند که خوشه ژنی شامل ژنی است که یک پپتید را کد می کند، در حالیکه ژن مجاور آن آنزیمی را کد می کند که می تواند یک آمینواسید را بدون دخالت ریبوزوم به زنجیره پپتیدی اضافه کند؛ که روشی بسیار زیرکانه در انجام این کار می‌باشد. داشتن آنزیمی که بتواند این کار را با یک پپتید از قبل موجود انجام دهد به این معنی است که می‌توان این پپتید را به عنوان داربستی مورد استفاده قرار داده و متابولیت­های طبیعی را چندین و چند بار در سلول تولید کرد.

در واقع بیوسنتز یک متابولیت بر روی داربست پپتیدی روشی غیر معمول است و آنها با این کار، روش متناوبی را برای بیوسنتز ترکیبات طبیعی مشتق از آمینواسید پیشنهاد کرده‌اند. پتانسیل بالایی که در این کار وجود دارد، محققان را بر آن داشته تا به شناسایی خوشه های ژنی موثر در تولید طیف وسیعی از متابولیت­های طبیعی بپردازند و راه­هایی جهت بهره‌برداری از این مسیر بیوسنتزی در زیست‌شناسی مصنوعی پیدا کنند. در حال حاضر علاقه زیادی به مهندسی باکتری­ها به هدف فعالیت ضد سرطانی وجود دارد که البته یکی از فواید قابل دسترس آن تغییر موجودات برای تولید متابولیت ­های مورد نیاز می باشد.

این سیستم جدید در واقع قابلیت تولید یک ترکیب ضد سرطانی را تنها با استفاده از یک پپتید کوچک و مقداری آنزیم دارد. این مسیر بیوسنتزی که دارای پتانسیل بالایی برای کشف و تولید ترکیبات ضدسرطانی است برای اولین بار توسط این محققین شناسایی شده است.

برای مشاهده مقاله اینجا را کلیک کنید.