تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۸/۱۵

آخرین اکتشافات در مورد تکامل گیاهان و منشأ گونه ها

اخیراً تیمی بین المللی از محققان، نتایج پروژه ای منحصر به فرد در رابطه با تکامل گیاهان را ارائه داده اند. آنها با استفاده از داده های ژنتیکی حاصل از توالی یابی 1147 گونه، کاملترین درخت تکاملی را تا به امروز برای گیاهان سبز ترسیم کرده اند که چارچوب فیلوژنی برجسته ای را برای بررسی تکامل گیاهان سبز فراهم می کند.

تاریخچه و تکامل گیاهان به حدود یک میلیارد سال پیش برمی گردد. امروزه بیش از 500000 گونه گیاهی در جهان وجود دارد که از یک جد مشترک تکامل یافته اند. بااینحال، سالهاست که چگونگی پیدایش این تنوع زیستی در بین گونه ها ناشناخته باقی مانده است.

اخیراً تیمی بین المللی متشکل از دانشمندانی از دانشگاه های مارتین لوتر، هال ویتنبرگ، ماربورگ، ینا، کلن و انستیتوی ماکس پلانک پروژه ای منحصر به فرد در رابطه با تکامل گیاهان سبز را به انجام رسانده اند. این تیم تحقیقاتی، 1147 گونه از گیاهان و جلبک ها را جهت بررسی الگوهای بیان ژن توالی یابی کرده و با کمک داده های حاصل، کاملترین درخت تکاملی را تا به امروز برای گیاهان سبز ترسیم کرده اند. آنها سپس به مطالعه ی توسعه و تکامل گیاهان و ظهور گونه های جدید پرداختند. از اهداف اصلی این تحقیق کشف مبانی ژنتیکی درگیر در فرآیند تکامل و پیدایش گونه ها و شناسایی ارتباط بین تکثیر ژنتیکی و تغییرات کلیدی مانند توسعه گل و بذر در سلسله های گیاهی بوده است. قابل ذکر است که تمرکز این محققان بیشتر بر روی گونه هایی همچون جلبک، خزه و گیاهان گلدار بود که تاکنون در این سطح مورد مطالعه قرار نگرفته بودند.

نتایج این پژوهش ثابت کرد که یکی از فرضیات دانشمندان در رابطه با تکامل گیاهان نادرست بوده است. در واقع، در گذشته تصور بر این بود که بیشترین تغییرات ژنتیکی در زمان پیدایشِ گیاهان گلدار رخ داد درحالیکه، یافته های این محققان نشان داد که نقطه شروع تمام تغییرات ژنتیکی در مرحله ی تحولِ گیاهان آبزی به زمینی بوده است. به عبارتی، بنیان تغییرات ژنتیکی که باعث افزایش تنوع زیستی که امرزه شاهد آن هستیم شد، سالها پیش پایه ریزی شده بود.

به گفته این محققان، به دلیل عدم وجود شرایط محیطی مناسب در آن زمان، گسترش و توسعه گیاهان گلدار میلیون ها سال بعد آغاز شد؛ زیرا از آنجاکه تکامل یک فرآیند برنامه ریزی شده نیست، صفات ژنتیکی معین ممکن است پس از سالها خود را بروز داده و یا اصلاً بروز ندهند.

مقاله حاصل از این پژوهش در سال 2019 در نشریه Nature منتشر شده است. برای مشاهده جزئیات این پژوهش، لینک مقاله را کلیک نمایید.