تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۱۰/۲۷

کشف "برفِ" آهنی در هسته‌ی زمین

هسته‌ی کره‌ی زمین داغ، تحت فشار بسیار زیاد و مملو از مواد "برف مانند" است. این کشف می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا نیروهایی که کل سیاره را تحت تاثیر قرار می‌دهد را شناسائی کنند. این مواد برف مانند از ذرات ریز آهن تشکیل یافته‌اند که از مواد مذاب پوسته‌ی خارجی زمین وارد هسته‌ی داخلی آن می‌شود.

این موضوع ممکن است بسیار عجیب به نظر برسد اما طبق گفته‌ی دانشمندانی که این پژوهش را انجام داده‌اند این مواد بسیار مشابه با سخره‌هایی هستند که در آتشفشان‌ها تبدیل به مواد پودر مانند می‌شوند.

به گفته‌ی جونگ-لو پژوهشگری از دانشگاه تکزاس «هسته‌ی فلزی زمین مانند ماگما (تفتال) رفتار می‌کند که این ماگماها در پوسته‌ی زمین فراوان یافت می‌شوند.»

از هسته‌ی کره‌ی زمین نمی‌توان نمونه تهیه کرد بنابراین این آزمایشات با استفاده از تحلیلِ سیگنال‌های سیسمیک ("موج‌لرزه‌ای"، نوعی از امواج انرژی) زمانی که از میان کره‌ی زمین عبور می‌کنند انجام گرفته است. با این وجود، اختلافات بین موج‌های سیسمیک اخیر و مقادیری که بر اساس نظریه انتظار می‌رفت که دریافت شود سوالاتی ایجاد کرده است. این موج‌ها زمانی‌که از میان هسته‌ی بیرونی عبور می‌کردند آهسته‌تر از انتظار بوده‌اند و زمانی‌که از نیم‌کره‌ی شرقیِ بالای هسته‌ی مرکزی عبور می‌کند سریع‌تر از انتظار حرکت می‌کنند. این مطالعه وجود مرکز برف‌ مانند در هسته را علت این تمایز معرفی می‌کند. در دهه‌‌ی 60 میلادی، دانشمندان معتقد بودند که یه لایه‌ی دوغاب مانند بین هسته‌ی درونی و بیرونی زمین وجود دارد اما بعدها شرایطِ فشار در حوالی هسته‌ی زمین آن نظریه را نقض کرد. درهرصورت، در حال حاضر نظریه‌های جدید که بر اساس اکتشافات اخیر ارائه شده است، کریستالیزیشن (بلوری شدن) در هسته‌ی زمین را ممکن می‌داند و دانشمندان معتقند که 15 درصد از مواد هسته‌ی خارجی از کریستال‌های پایه آهن تشکیل شده است.

به گفته‌ی "دیگرت": «این مسئله‌ای جالب و عجیب است که نیاز به تامل دارد. شما درون هسته‌ی خارجی بلورهایی دارید که با وجود فاصله‌ی صدها کیلومتری از هسته‌ی داخلی بر روی آن فرو می‌روند.»

پژوهشگران از انباشت مواد برف مانند به عنوان دلیل تمایز بین نظریه و اندازه‌گیرهای امواج سیسمیک نام می‌برند. ترکیبات دوغاب مانند امواج سیسمیک را کند می‌کند. علت تغییر سرعتِ امواج سیسمیک این است که در جاهایی این مواد ضخیم‌تر و در مکان‌هایی نازک‌تر هستند.

ربط دادنِ پیش‌بینی‌های این مدل به مشاهدات متعدد این امکان را فراهم می‌کند تا مواد تشکیل دهنده‌ی هسته‌ی مایع زمین را تشخیص دهیم و شاید بتوانیم با این اطلاعات شرایطی که زمین در ابتدا شکل گرفت را شبیه سازی کرد. همچنین با توجه به اثراتی که هسته‌ی کره‌ی زمین بر روی پدیده‌های مختلفی مانند میدان مغناطیسی و یا امواج گرما دارد، شناخت بیشتر این مواد به فهم بیشتر ما از طبیعت کمک فراوانی می‌کند.

نتایج این پژوهش در مجله Geophysical Research Letters به چاپ رسیده است. برای مشاهده نتایج این پژوهش لینک مقاله را کلیک نمایید.