تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۱۱/۱۲

کشف جنگل هایی سه بعدی از کروماتین در سلول

اخیراً تیمی از محققان آمریکایی، چگونگی سازماندهی کروماتین در سلول را کشف کرده اند. آنها دریافته اند که دومِین (دامنه)های کوچک و بزرگ در ساختار کروماتین مانند درختانی که از کف جنگل رشد می کنند، در امتداد پشتی کروماتین قرار می گیرند. این اکتشاف جدید می تواند به دانشمندان در درک نقش کروماتین در چگونگی ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها کمک کند.

سالهاست که محققان می دانند اطلاعات ژنومی موجود در یک سلول زنده توسط ماشین آلات پیچیده ای به نام کروماتین (ترکیبی از DNA و پروتئین های موجود در کروموزوم) که عملکرد و نقش آن در بیماری های مختلف بسیار مورد توجه دانشمندان قرار گرفته، مدیریت و پردازش می شود.

اخیراً تیمی تحقیقاتی در دانشگاه نورت وسترن در ایالت ایلینوی آمریکا با استفاده از مدل سازی ریاضی و تصویربرداری نوری چگونگی سازماندهی و تاخوردگی رشته های کروماتین در سلول را کشف کرده اند. آنها دریافته اند که دومِین های کوچک و بزرگ در ساختار کروماتین مانند درختانی که از کف جنگل رشد می کنند، در امتداد پشتی کروماتین قرار می گیرند. تحقیق جدید این محققان نشان داد که کروماتین در سلول از آنچه که پیشتر تصور می شد، ساختاریافته تر و بر اساس یک سری سلسله مراتب است. آنها توانستند با ادغام کار نظری و آزمایشی، تصاویر جدیدی از کروماتین ایجاد کنند که به آنها در درک  چگونگی  سازماندهی ژنوم سه بعدی در سلول کمک می کند.

بَکمن، استاد مهندسی زیست پزشکی و از نویسندگان این مقاله اظهار کرد که اگر ژن در حکم یک سخت افزار باشد، آنگاه کروماتین مانند یک نرم افزار ایفای نقش می کند. بنابراین، در صورت تغییر در ساختار کروماتین، پردازش اطلاعات ذخیره شده در ژنوم دستخوش تغییر شده، درحالیکه خودِ ژن تغییری نمی کند. از اینرو، درک چگونگی تاخوردگی کروماتین کلید اصلی در درک نحوه رشد و تمایز سلول ها و چگونگی وقوع سرطان است.

کای هوانگ، پژوهشگر دوره پسادکتری در گروه تحقیقاتی بکمن و نویسنده اول این مقاله افزود: دانستن نحوه عملکرد صحیح کروماتین به دانشمندان کمک می کند تا اشتباهاتی را که در ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها در ساختار این ترکیب اتفاق می افتد بهتر درک کنند. امروزه با پیشرفت در ژنومیکس، تصویربرداری و فناوری اطلاعات، دانشمندان قادر به درک بهتر نحوه عملکرد کروماتین در سلول هستند و امید است که این نتایج بتواند الهام بخش استراتژی های جدید جهت مبارزه با سرطان باشد.

جزئیات این پژوهش در مجله Science Advances منتشر شده است. برای مشاهده جزئیات این پژوهش، لینک مقاله را کلیک نمایید.