تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۱۲/۱۷

پاسخ سریع مرجان ها به تغییرات اقلیمی بر پایه اپی ژنتیک

یک تیم بین المللی از محققان زیست شناسی نشان داده اند که برخی تغییرات اپی ژنتیکی در صخره های مرجانی می تواند از والدین به فرزندان آنها منتقل شود. این اکتشاف آنها، نه تنها درک زیست شناختی از مرجان ها را افزایش می دهد، بلکه رویکردهای جدیدی را نیز جهت جلوگیری از انقراض این گونه ها در اکوسیستم های دریایی ارائه می دهد.

هر ساله، تغییرات اقلیمی باعث کاهش قابل توجهی در صخره های مرجانی در سراسر جهان می شود. در بین دانشمندان همواره بیمِ آن وجود داشته که مرجان ها از نظر ژنتیکی قادر به سازگاری با سرعت بالای تغییرات اقلیمی نباشند. بااینحال، محققان دریافتند که گونه ای مرجان سنگی به نام Platygyra daedalea که عموماً مرجان مغزی (brain coral) نامیده می شود، توانایی انتقال علائم اپی ژنتیکی به فرزندان خود را دارد که به آنها کمک می کند تا به سرعت با تغییرات نامطلوب محیطی سازش یابند.

اپی ژنتیک در واقع اشاره به برخی عوامل محیطی دارد که باعث روشن یا خاموش شدن ژن‌ها شده و در نهایت، عملکردهای زیست شناختیِ موجود زنده را بدون ایجاد تغییر در توالی DNA، تغییر می دهد؛ که این تغییرات ممکن است طی نسل‌های متمادی باقی بماند. بدین منظور برای اولین بار، تیمی از محققان زیست شناسی دریایی و ژنتیک زیست محیطی نشان داده اند که تغییرات اپی ژنتیکی مانند الگوهای متیلاسیون  DNAدر مرجان ها می تواند از والدین به فرزندان منتقل شود. این محققان، کلونی هایی از مرجان های سنگی را از دو محیط مختلف (ابوظبی و فجیره) جمع آوری و پروفایل اپی ژنتیکی آنها را تعیین کردند. آنها برخی فاکتورهای اپی ژنتیکی که ارتباطی قوی با تنش گرما و شوری دارند را شناسایی کرده و اثر آنها در سازش مرجان در این محیط ها را برجسته کردند.

به گفته جان بِرت، از نویسندگان این مقاله، تغییرات اقلیمی به عنوان اصلی ترین تهدید برای صخره های مرجانی در سطح جهان بوده و تحقیقات علمیِ بیشماری نابودی مرجان ها در قرن آینده را پیش بینی کرده اند، و نیز این موضوع پذیرفته شده است که سرعت بالای تغییرات اقلیمی از پتانسیل مرجان ها در تطابق ژنتیکی با افزایش دما پیشی گرفته  است.

این پژوهش نشان داد که تغییرات اپی ژنتیکی که تحمل به دما و شوری بالا را افزایش می دهند می توانند به نسل بعدی منتقل شده و به طرز چشمگیری پتانسیل مرجان ها را جهت پاسخ سریع به تغییرات محیطی افزایش دهند. در نتیجه انعطاف پذیری فرزندان آنها در  محیط های تغییرپذیر افزایش می یابد. از این رو، افزایش دانش ما در این زمینه می تواند به حفظ این اکوسیستم های بی نظیر دریایی در نسل های آینده کمک کند.

جزئیات این پژوهش در نشریه Nature Climate Change منتشر شده است. برای مشاهده جزئیات این پژوهش، لینک مقاله را کلیک نمایید.