تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۱۲/۲۷

شناسائی بزرگترین انفجار در تاریخ کیهان

اخترشناسان موفق به شناسایی بزرگ‌ترین انفجار کیهان از زمان «بیگ بنگ» شدند. آن‌ها با اعلام این موضوع گفته‌اند که این انفجار حاصل تشکیل سیاهچاله‌ای بسیار بزرگ است که نظیر آن از زمان بیگ بنگ تا کنون روی نداده است.

دانشمندان می‌گویند این انفجار نسبت به بالاترین رکورد آزاد کردن انرژی در انفجارهای کیهانی، پنج برابر بیشتر انرژی آزاد کرده است. این انفجار کیهانی در ابرخوشه کهکشانی "مارافسای" روی داده که حدود ۳۹۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. این خوشه کهکشانی ترکیبی از هزاران کهکشان، گازهای داغ و ماده تاریک است که توسط گرانش به هم پیوسته‌اند.

دکتر سیمونا جیاسینتوچی محقق ارشد این پژوهش، این انفجار را با فوران کوه سنت هلن در سال ۱۹۸۰ میلادی مقایسه می‌کند، فورانی که قسمت بالای کوه را از جا کند. وی گفت: این انفجار چنان بزرگ بود که دهانه‌ای در میان گازهای داغ ایجاد کرد. وسعت این دهانه به حدی بزرگ بود که ۱۵ کهکشان راه شیری در آن جای می‌گرفته‌اند.

اخترشناسان با استفاده از داده‌های رصدخانه پرتو ایکس "چاندار"، رصدخانه فضایی نیوتن و نیز داده‌های رادیویی تلسکوپ‌های زمینی MWA در غرب استرالیا و تلسکوپ رادیویی غول‌پیکر Metrewave در هند، موفق به کشف این انفجار عظیم شدند. به گفته‌‌ی ملانی جانستون هولیت، استاد مرکز بین‌المللی تحقیقات پرتوهای کیهانی: «ما قبلاً شاهد انفجار در مراکز کهکشان‌ها بوده‌ایم، اما این انفجار واقعاً بسیار عظیم است و ما هنوز نمی‌دانیم چرا.»

دانشمندان نخستین نشانه‌های این انفجار را در سال ۲۰۱۶ مشاهده کرده بودند. دانشمندان ابتدا در تصاویر چاندرا از این خوشه کهکشانی یک انحنای غیرعادی در لبه آن مشاهده کرده و با توجه به میزان انرژی لازم برای ایجاد چنین حفره بزرگی، فوران گاز یا انفجار احتمالی در این خوشه را رد کرده بودند. اما بعداً تأیید شد که این انحنا و حفره واقعاً وجود دارد. دانشمندان بر این باورند که این انفجار به پایان رسیده است. با این حال، طبق گفته اعضای این گروه پژوهشی، مشاهدات بیشتری با طول موج‌های دیگر لازم است تا آن‌ها بتوانند آنچه را که روی داده بیشتر دریابند.

این کشف به احتمال فراوان اولین کشف در میان کشف‌های زیاد آینده خواهد بود. استفاده از مطالعه‌ی چند-طول موجی نکته‌ی اساسی در این پژوهش به‌حساب می‌آید. به گفته‌ی جانستون-هولیت: «ما این کشف را با استفاده از فاز یک WMA انجام دادیم زمانی که تلسکوپ 2048 آنتن به سمت آسمان نشانه رفته بود. ما به زودی از 4098 آنتن استفاده خواهیم کرد که توانایی ما را 10 برابر قویتر خواهد کرد.»

نتایج این پژوهش در نشریه The Astrophysical Journal به چاپ رسیده است. برای مشاهده جزئیات آن، لینک مقاله را کلیک نمایید.