تاریخ خبر : ۱۳۹۹/۰۲/۱۳

بررسی فعالیت ضد میکروبی نانوساختارهای پایه فلزی در کاربردهای پزشکی

دکتر احسان نظرزاده زارع عضو هیات علمی دانشگاه دامغان، با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای ایتالیا، چین و امریکا به بررسی و مرور ترکیبات مبتنی بر نانوذرات فلزی حاوی خواص ضد میکروبی در پزشکی پرداختند.

مکانیسم ضدمیکروبی این نانوساختارها و کاربردهای آنها در کاتتر، ایمپلنت، داربست، سامانه های دارورسانی، مهندسی بافت در حوزه های گوناگون پزشکی و دندانپزشکی مورد بحث قرار گرفته است. همچنین خواص آنها از قبیل سمیت سلولی، کاهش اثر بخشی و القای مقاومت ضدمیکروبی این نانوساختارها مورد بررسی قرار گرفته است تا زمینه ای برای تحقیقات آینده فراهم شود.

در این همکاری که بصورت یک مقاله مروری جامع جمع آوری گردیده، به طور موشکافانه و نقادانه گزارش‌های اخیر در کاربرد نانوذرات پایه فلزی به عنوان ترکیبات ضدمیکربی با سمیت کم در بحث شده است. در این مطالعه به انواع مختلف فلزات در اندازه نانو (نظیر نانوذرات نقره، طلا، مس، روی، تیتانیوم، نانوساختارهای حاوی خواص مغناطیسی مثل آهن و نیکل) و خواص ضدباکتری و ضدقارچی آنها برای درمان عفونتهای گوناگون در بافتهای بدن نظیر پوست، استخوان و دندان مفصلا اشاره شده است.

این مقاله نتیجه همکاری دکتر احسان نظرزاده زارع عضو هیات علمی دانشگاه دامغان، با همکاری دکتر پویان مکوندی از دانشگاه شهید چمران اهواز، پروفسور لینا از دانشگاه علوم پزشکی چین، پروفسور فرانکلین تای از دانشگاه اگوستا امریکا  بوده است که در نشریه Advanced Functional Materials با ضریب تاثیر 15.62 منتشر شده است. برای مشاهده جزئیات این مقاله، لینک سایت نشریه را کلیک نمایید.