تاریخ خبر : ۱۳۹۹/۰۵/۲۷

سرآمدان علمی دوره پنجم از 43 دانشگاه کشور انتخاب شدند

در پنجمین دوره انتخاب سرآمدان علمی کشور، تعداد 100 سرآمد از 43 دانشگاه کشور انتخاب شده‌اند. این افراد از 16 استان کشور بوده‌اند. 62 نفر از این افراد از دانشگاههای استان تهران انتخاب شده‌اند.

فدراسیون سرآمدان علمی ایران سالانه، 100 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاههای کشور را به عنوان سرآمد علمی انتخاب و به آنها گرنت های پژوهشی، آزمایشگاهی و امتیاز جذب محقق پسادکتری اعطا می کند. در اردیبهشت ماه سال 1399، پنجمین دوره سرآمدان علمی انتخاب و به دانشگاهها و موسسات آموزشی/پژوهشی معرفی شدند.

حمایت ها شامل موارد زیر بوده که بصورت مستقیم به خود افراد پرداخت می شود:

* پژوهانه نقدی: 25 تا 150 میلیون تومان؛

* گرنت خدمات شبکه آزمایشگاهی: 5 الی 10 میلیون تومان

* حمایت جذب محقق پسادکتری: 1 الی 3 نفر

***انتخاب سرآمدان علمی توسط فدراسیون و مطابق آیین نامه انجام می شود و نیاز به ارسال هیچ مدرک و مستندی از طرف افراد به فدراسیون نمی باشد***

نحوه انتخاب سرآمدان علمی

نکات مهم

شرط ضروری اولیه برای ارزیابی در فرآیند انتخاب سرآمدان علمی: چاپ حداقل یک مقاله بعنوان نویسنده مسئول در نشریات برتر

* برای ارزیابی اولیه و قرار گرفتن در فرآیند انتخابات سرآمدان علمی چاپ حداقل یک مقاله به عنوان نویسنده مسئول در نشریات برتر مورد حمایت فدراسیون ضروری می باشد. در این دوره بیش از 1390 مقاله در 85 نشریه برتر از طرف محققان ایرانی منتشر و امتیازدهی شدند. در حدود 35 نشریه از نشریات برتر هیچ مقاله ای توسط محققان ایرانی منتشر نشده است (فهرست نشریات برتر). این مقالات در سال‌های 2017 الی 2019 منتشر شده‌اند.

شرط ضروری برای قرار گرفتن در فهرست نهایی سرآمدان علمی: کسب امتیاز لازم و عضو هیأت علمی موسسات علمی/پژوهشی کشور

* در دوره پنجم انتخاب سرآمدان علمی بیش از 1400 نفر از اعضاء هیأت علمی، دانشجویان و محققان کشور بعنوان نویسنده در این مقالات همکاری داشتند که بیش از 660 نفر از این افراد حداقل یک مقاله، بعنوان نویسنده مسئول منتشر کرده‌اند. برای شناسایی نهایی فهرست سرآمدان فقط افرادی که در حال حاضر بعنوان هیأت علمی یکی از موسسات علمی-پژوهشی کشور فعالیت می کنند ارزیابی و امتیازدهی شدند، سایر افراد مانند محققان پسادکتری، اعضاء هیأت علمی بازنشسته و ... شامل این فرآیند نمی شوند.

سرآمدان علمی از سایر نقاط کشور انتخاب می شوند و معیار انتخاب، کسب اعتبار علمی لازم می باشد.

* در این دوره سرآمدان علمی در 43 موسسه علمی/پژوهشی کشور توزیع شده اند. این افراد از 16 استان (19 شهر) انتخاب شده اند.

* بعد از استان تهران، استان‌های اصفهان (شهرهای اصفهان و کاشان) 9 و زنجان 8 سرآمد علمی داشته‌اند.

* تعداد 7 نفر از سرآمدان علمی در این دوره اعضاء هیأت علمی خانم بوده که 1 نفر در گروه الف و مابقی در گروه ب قرار داشتند.

* دانشگاه صنعتی شریف با 13 سرآمد علمی و کسب اعتبار علمی 9331 رتبه نخست را در میان موسسات علمی/پژوهشی کسب کرده است. لازم به ذکر است تعداد 9 نفر از سرآمدان علمی منتخب دانشگاه صنعتی شریف، از دانشکده فیزیک این دانشگاه بوده‌اند.

* دانشگاههای تربیت مدرس و شهید بهشتی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

* 3 دانشگاه لرستان، صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه صنعتی اصفهان در بین 10 دانشگاه برتر قرار دارند.

* در میان فهرست سرآمدان علمی سال 1399، تعداد 11 نفر از 6 دانشگاه علوم پزشکی کشور حضور دارند.

دریافت فهرست کامل موسسات علمی/ پژوهشی دارای سرآمد علمی در سال 1399

• رتبه موسسه مجموع اعتبار علمی سرآمدان  تعداد سرآمد گروه الف تعداد سرآمد گروه ب تعداد کل سرآمدان
    1 دانشگاه صنعتی شریف 9331 9 4 13
    2 دانشگاه تربیت مدرس 6175 5 3 8
    3 دانشگاه شهید بهشتی تهران 1786 3 3 6
    4 پژوهشگاه دانش های بنیادی 1683 5 2 7
    5 دانشگاه علوم پزشکی تهران 1585 2 3 5
    6 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 1039 1 _ 1
    7 دانشگاه لرستان 894 1 1 2
    8 دانشگاه صنعتی  نوشیروانی بابل 8461 1 _ 1
    9 دانشگاه صنعتی اصفهان 832 2 1 3
    10 دانشگاه تهران 820 3 3 6

با توجه به نشریات برتر که بیشتر در حوزه علوم پایه بوده، 70 نفر از سرآمدان علمی از رشته های فیزیک و شیمی می باشند.

* سایر رشته ها شامل ریاضی؛ بیوتکنولوژی؛ علوم شناختی؛ مهندسی انرژی؛ مهندسی مکانیک؛ مهندسی کامپیوتر و مهندسی کشاورزی هر کدام یک سرآمد علمی دارند.

0 0

/ ناشناس / - ‏۱۳۹۹/۰۵/۲۷

باسلام پس تکلیف گروههای ج و د چی میشه؟چون انگار گروه الف و ب مبنا بوده است امیدوارم پارتی بازی و باند بازی نشده باشد. باتشکر

پاسخ
پاسخ مسئول سایت :

با سلام

امسال 100 نفر بعنوان سرآمد علمی انتخاب شده و در 2 گروه الف و ب دسته بندی شدند، این دسته بندی ارتباطی با دسته بندی نشریات (از الف تا د) ندارد.