تاریخ خبر : ۱۳۹۹/۰۶/۲۹

اپی ژنتیک و نقش آن در افزایش مقاومت به قارچ کش ها

محققان برای نخستین بار نشان داده اند که سلول های قارچی می توانند با تغییر در نحوه بسته بندی DNA به جای تغییر در توالی DNA افزایش مقاومت به ترکیبات ضدقارچ را در خود القاء کنند. یافته های این محققان رویکردی در جهت درک مکانیسم مقاومت پاتوژن های قارچی و در نتیجه مدیریت بهتر عفونت های قارچی است.

بیماری های قارچی سالانه منجر به از بین رفتن یک سوم از محصولات زراعی در سطح جهان شده و به دنبال آن استفاده بیش از حد از قارچ کش ها در کشاورزی باعث افزایش مقاومت قارچ های انتقال یافته از خاک شده است. در گذشته تصور بر این بوده که تنها جهش در توالی DNA قارچ ها می تواند باعث افزایش مقاومت به ترکیبات ضدقارچ شود؛ اما اخیراً دانشمندان کشف کرده اند که قارچ ها بدون ایجاد جهش یا تغییر در توالی  DNA خود نیز می توانند در مقابل ترکیبات ضدقارچ مقاوم شوند. بعبارتی، ایجاد تغییرات اپی ژنتیکی (تغییراتی که بر DNA تأثیر نمی گذارد) در قارچ ها باعث افزایش مقاومت آنها در مقابل ترکیبات ضدقارچ می شود.

بدین منظور، تیمی از محققان در انستیتوی زیست شناسی سلولی در دانشکده علوم زیستی دانشگاه ادینبورگ (انگلستان) به رهبری پروفسور رابین آلشایر، با استفاده از کافئین به عنوان جایگزینی برای ترکیبات ضدقارچ، به مطالعه ی عوامل مؤثر در افزایش مقاومتِ مخمر Schizosaccharomyces pombe  پرداخته اند. آنها نشان داده اند که این مخمر دچار تغییراتی شیمیایی شده که بر نحوه سازماندهی DNA آن تأثیر گذاشته است؛ به طوریکه برخی از ژنها در ساختارهای هتروکروماتینی بسته بندی شده که موجب خاموشی یا غیرفعال شدن ژنهای دیگر و در نتیجه افزایش مقاومت در اثر این تغییر اپی ژنتیکی شده است.

تورس گارسیا دانشجوی مقطع دکتری و نویسنده اول این مقاله اظهار کرد: اکتشاف ما برای اولین بار نشان داد که سلول های قارچی می توانند با تغییر در نحوه بسته بندی DNA  به جای تغییر در توالی DNA باعث افزایش مقاومت به ترکیبات قارچ کش شوند.

این کشف محققان می تواند با اصلاح داروهای قارچ کش موجود یا توسعه داروهای جدید که بر روی هتروکروماتین قارچی تأثیرگذار هستند، راه را برای روش های درمانی نوین در عفونت های قارچی مقاوم هموار کند. از اینرو، قارچ کش های اصلاح شده می توانند تلفات کشاورزی را کاهش داده و موجب از بین رفتن سویه های قارچی مقاوم در محیط بشوند.

جزئیات این پژوهش در مجله نیچر منتشر شده است. برای مشاهده جزئیات بیشتر، لینک مقاله را کلیک نمایید.