تاریخ خبر : ۱۳۹۹/۱۲/۰۷

احتمال وجود تعداد زیادی سیاره آبی در کهکشان راه شیری

بر اساس مطالعات جدید، زمین، ونوس و مریخ از ذراتی حاوی یخ و کربن تشکیل شده‌اند. این کشف این موضوع که ممکن است کهکشان راه شیری مملو از سیاره‌های آبی باشد را محتمل می‌کند.

پژوهشگران در چند دهه‌ی گذشته به امید یافتن حیات فضا را کنکاش کرده‌اند. اما یک نکته‌ی حیاتی برای وجود هر نوع تمدن، وجود آب در سیاره‌ی کشف شده است. بر اساس دانسته‌های پیشین، احتمال وجود داشتن چنین سیاره‌ای بسیار اندک است؛ به عنوان مثال زمین اکنون دارای آب است چون در گذشته به صورت کاملا تصادفی با یک ستاره‌ی دنباله‌دار یخی برخورد کرده است.

اما حالا بر اساس پژوهشی که در دانشگاه کپنهاگن انجام شده است نشان داده شده که آب ممکن است حین تشکیل شدن سیاره موجود بوده باشد. این امر برای سیاره‌های زمین، مریخ و ونوس صدق می‌کند.

به گفته‌ی "اندرس جانسون": «تمام داده‌ها نشان از این دارد که آب بخشی از اجزای تشکیل دهنده‌ی زمین در حین شکل گیری این سیاره بوده است. از آنجا که مولکول‌های آب به صورت همیشگی حضور دارند این پیش بینی که دیگر سیاره‌های راه شیری نیز در حین تشکیل دارای مولکول های آب بوده باشند منطقی به نظر می‌رسد.» بر اساس مدل‌های کامپیوتری، اندرس جانسون و تیمش سرعت تشکیل سیاره‌ها و اجزای تشکیل دهنده‌ی آنها را محاسبه کرده‌اند. بر اساس این مطالعات، ذرات میلیمتری تشکیل شده از یخ و کربن که 4.5 میلیارد سال پیش پیرامون ستاره‌های جوان در کهکشان راه شیری در گردش بوده‌اند اجزای تشکیل دهنده‌ی زمین هستند.

«در ابتدای تشکیل زمین، تا یک صدم از جرم کنونی زمین از ذرات حاوی یخ و کربن تشکیل شد. سپس سرعت بزرگ شدن زمین بیشتر و بیشتر شد تا زمانی که بعد از 5 میلیون سال زمین به حد کنونی خود رسید. در حین این فرایند دمای زمین به شدت افزایش پیدا کرد و باعث شد تا ذرات آب تبخیر شوند؛ به گونه‌ای که امروز فقط 0.1 درصد از سیاره زمین از آب تشکیل شده با اینکه 70 درصد از ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی اولیه‌ی زمین آب بوده است. این تئوری که "جمع شدن سنگریزه" نامیده می‌شود به اینصورت است که سیارات توسط سنگریزه‌هایی که به هم می‌پیوندند تشکیل شده و سپس سیارات بزرگ و بزرگتر می‌شوند.

«تمام سیاره‌ها در راه شیری ممکن است از اجزای تشکیل دهنده‌ی مشابهی بوجود آمده باشند و بنابراین در صورتی که دمای سیاره مناسب باشد امکان وجود آب و در ادامه حیات در آنها محتمل است. در اینصورت در این سیاره‌ها امکان وجود مقدار آبی مشابه با میزان آب در زمین و همچنین امکان وجود داشتن قاره‌ها نیز محتمل است.»

نتایج این پژوهش در نشریه Science Advances به چاپ رسیده است. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، لینک مقاله را کلیک نمایید.