تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۱/۲۲

مولکول GABA و نقش آن در خشکسالی

اخیرا تیمی بین المللی از محققان موفق به کشف مکانیسم عمل ماده تنظیم کننده ی باز و بسته شدن روزنه ها و در نتیجه برقراری تعادل آب در گیاهان طی فرآیند خشکسالی شده اند. این ماده نوعی حافظه از میزان خشکی در طول روز را برای گیاهان فراهم می کند.

طی خشکسالی، گیاهان برای کاهش از دست دادن آب از یک مولکول علامت رسان به نام گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) استفاده می کنند. این مولکول نوعی حافظه از میزان خشکی در طول روز را برای آن ها فراهم می کند. پروفسور راینر هیدریش، دانشمند علوم گیاهی و بیوفیزیکدان از دانشگاه وورتسبورگ در آلمان در این زمینه اظهار کرد بیش از 35 سال در حال مطالعه چگونگی تنظیم تعادل آب در گیاهان بوده است و مطمئناً یافتن روشی کاملاً جدید و غیرمنتظره برای صرفه جویی در مصرف آب یکی از شگفت آورترین کشف های زندگی وی بوده است. تیم هیدریش این استراتژی جدید را به همراه محققان دانشگاه آدلاید در استرالیا کشف کرده اند.

به طور کلی، هر چه خشکی شدیدتر باشد میزان GABA بیشتری در طول روز در بافت های گیاه تجمع یافته و صبح روز بعد مقدار GABA تعیین می کند که گیاه به چه میزانی باید روزنه های خود را باز کند. کاهش عرض دهانه روزنه ها می تواند میزان اتلاف آب را محدود کند.

ترکیبات علامت رسان مختلف در گیاهان که باعث بسته شدن روزنه ها می شوند توسط دانشمندان شناسایی شده اند، اما GABA مکانیسم عمل کاملاً متفاوتی دارد. اثر GABA در محصولات زراعی مختلف نشان داده شده است. همانطور که ​​پروفسور متیو گیلهام از دانشگاه آدلاید توضیح می دهد: گیاهان جو، لوبیا و سویا تحت تأثیر GABA روزنه های خود را می بندند. گیاهان جهش یافته ی آزمایشگاهی که میزان بیشتری GABA تولید می کنند نیز به همین صورت واکنش نشان می دهند. در آزمایشات، این گیاهان جهش یافته به آب کمتری نیاز داشته و در مقابل خشکسالی زمان طولانی تری زنده می مانند.

در مجموع، درک مکانیسم های مؤثر در صرفه جویی در میزان مصرف آب و تحمل به خشکی در گیاهان در زمان تغییرات اقلیمی اهمیت به سزایی پیدا می کند. سالهاست که افزایش گرما و خشکسالی بسیاری از محصولات زراعی را تحت تأثیر قرار داده است. منابع آب مورد استفاده در کشاورزی نیز مورد تهدید قرار گرفته است. بنابراین بشر به طور فزاینده به ارقام گیاهی جدیدی نیاز دارد که با کمترین مقدار آب نیز بتوانند بازدهی بالایی داشته باشند.

جزئیات این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.