تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۵/۱۲

ماهیت چند جزئی، عامل خواص مکانیکی فوق العاده تار عنکبوت

سنتز مصنوعی تار عنکبوت به طور فعال توسط محققان دنبال شده است. با این حال، تا کنون خواص مکانیکی طبیعی تار عنکبوت تا حد زیادی غیر قابل تولید بوده است. سنتز مصنوعی و ترکیب اجزای این تارها در شرایط آزمایشگاهی نشان داد که ماهیت چند جزئی و ترکیب چند پروتئین در تارهای عنکبوت عامل استحکام و انعطاف پذیری فوق العاده آن است.

اکنون محققان ژاپنی موفق شدند ژنوم ها و رونوشت های چهار گونه عنکبوت و پروتئین های موجود در تار آن ها را به طور کامل مورد بررسی قرار دهند. محققان ژاپنی سپس با بررسی دادها، چندین پروتئین مشترک با وزن مولکولی پایین در این تارها پیدا کردند. جالب اینجاست که این جزء پروتئینی، استحکام کششی الیاف مصنوعی را دو برابر کرد. این کشف، موجب خواهد شد صنعت و تحقیقات مربوط به استفاده از مواد مبتنی بر پروتئین با رشد و توسعه مضاعف همراه شود.

تار عنکبوت های طلایی(Nephilinae) به دلیل استحکام بی نظیری که دارند، از قابلیت انعطاف پذیری فوق العاده و استحکام کششی بالا برخوردار است که موجب شده برای آن کاربردهای صنعتی در مواد زیست پلیمری پایدار پیشنهاد شود. برای مشخص کردن ترکیب مولکولی این تارها و نقش اجزای تشکیل دهنده آن در دستیابی به خواص مکانیکی، رویکرد بررسی چندگانه (multiomics approach) استفاده شد که در آن ترکیب توالی ژنوم، بررسی پروتئین های تار چهار گونه عنکبوت طلایی بررسی شد. در این بررسی، پروتئین اسپیدروئین MaSp3B به طور مشترک در تارهای عنکبوت مشاهده شد. سنتز مصنوعی و ترکیب این اجزا در شرایط آزمایشگاهی نشان داد که ماهیت چند جزئی تارهای عنکبوت از جمله پروتئین های MaSp3B و SpiCE، عامل خواص مکانیکی فوق العاده آن است.

این پژوهش به سرپرستی موسسه Advanced Biosciences ژاپن و با همکاری چندین مرکز علمی این کشور انجام شده است. نتایج این پژوهش در آخرین جلد نشریه PNAS به چاپ رسیده است. برای مشاهده جزئیات بیشتر، لینک مقاله را کلیک نمایید.