متن خبر

تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۷/۱۰

تعداد بازدید : ۸۷

تعداد رای : ۲

رژیم غذایی گیاهی احتمال بیماری های قلبی را کاهش دهد

بر اساس یک مطالعه طولانی مدت و پس از پیگیری حدود 30 سال، خوردن رژیم غذایی گیاهی در دوران بزرگسالی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در سنین میانسالی همراه است. یک مطالعه جداگانه با حدود 15 سال پیگیری نشان داد که خوردن غذاهای گیاهی بیشتر که باعث کاهش کلسترول می شود، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در زنان مسن تر ارتباط دارد.

در دو مطالعه جداگانه که معیارهای مختلف مصرف غذای گیاهی سالم را تجزیه و تحلیل کردند، محققان دریافتند که هر دو بزرگسال جوان و زنان مسن تر سکته قلبی کمتری داشته و با خوردن غذاهای گیاهی سالم کمتر به بیماری قلبی عروقی مبتلا می شوند.

 

توصیه های رژیم غذایی و شیوه زندگی انجمن قلب آمریکا الگوی کلی رژیم غذایی سالم را پیشنهاد می کند که بر انواع میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب، مرغ و ماهی بدون پوست، آجیل و حبوبات و روغن های گیاهی تاکید می کند. همچنین محدود کردن مصرف چربی های اشباع، چربی ترانس، سدیم، گوشت قرمز، شیرینی و نوشیدنی های شیرین توصیه می شود.

 

نویسنده ارشد این مطالعه گفت: "تحقیقات قبلی روی مواد مغذی یا تنها غذاهای منفرد متمرکز بود، اما اطلاعات کمی در مورد رژیم غذایی گیاهی و خطر طولانی مدت بیماری های قلبی عروقی وجود دارد.

 

این محققان رژیم غذایی و بروز بیماری قلبی را در 4،946 بزرگسال که در مطالعه خطر عروق کرونر در بزرگسالان جوان، بررسی کردند. شرکت کنندگان در زمان ثبت نام (1985-1986) در این مطالعه 18 تا 30 ساله بودند و در آن زمان عاری از بیماری های قلبی عروقی بودند. مشارکت کنندگان شامل 2،509 بزرگسال سیاه پوست و 2،437 بزرگسال سفید پوست بودند و 54.9٪ آن ها را زنان تشکیل می دادند. شرکت کنندگان هشت دوره پیگیری را داشتند که شامل آزمایشات، اندازه گیری های فیزیکی، سابقه پزشکی و ارزیابی عوامل سبک زندگی بود. برخلاف آزمایشات تصادفی کنترل شده، به شرکت کنندگان دستور داده نشد که غذاهای خاصی بخورند و انتظارات خود را در مورد رژیم های غذایی به آنها اعلام نکردند، بنابراین محققان به این ترتیب توانستند داده های رژیم غذایی عادی بی طرفانه و طولانی مدت را جمع آوری کنند.

 

پس از ارزیابی های رژیم غذایی، کیفیت رژیم های شرکت کنندگان بر اساس نمره کیفیت رژیم غذایی مورد ارزیابی قرار گرفت. گروه های غذایی به غذاهای مفید (مانند میوه ها، سبزیجات، لوبیا، آجیل و غلات کامل) طبقه بندی شدند. غذاهای نامطلوب (مانند سیب زمینی سرخ شده، گوشت قرمز پرچرب، تنقلات شور، شیرینی و نوشابه)؛ و غذاهای خنثی (مانند سیب زمینی، غلات تصفیه شده و گوشت بدون چربی) بر اساس ارتباط شناخته شده آنها با بیماری های قلبی عروقی دسته بندی شدند.

 

شرکت کنندگانی که نمرات بالاتری دریافت کردند از انواع غذاهای مفید استفاده کردند، در حالی که افرادی که نمرات پایین تری داشتند غذاهای نامطلوب بیشتری مصرف کردند. به طور کلی، مقادیر بالاتر مربوط به رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و گیاهی بوده است.

 

اگرچه این مطالعه به صورت تحقیق مشاهده ای بود و نمی تواند مستقیما رابطه علت و معلولی بین رژیم غذایی و رویدادهای قلبی و عروقی ایجاد کند، اما محققان معتقدند که به دلیل طراحی مطالعه، برآورد قابل اطمینان تری برای رابطه رژیم غذایی و بیماری های قلبی تا به امروز ارائه می دهد. با این وجود، محققان گزارش می دهند که این یافته ها نیاز به بررسی بیشتر در جمعیت های دیگر مردان یا زنان جوان دارد.

 

نتایج این پژوهش در نشریه Journal of the American Heart Association به چاپ رسیده است.

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

Captcha