تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۸/۱۸

امواج رادیویی عجیب از مرکز کهکشان

ستاره شناسان یک سیگنال رادیویی متغیر بسیار غیرمعمول را از قلب کهکشان راه شیری شناسایی کرده اند که برای آنها بسیار عجیب به نظر می رسد.

ستاره شناسان سیگنال های غیرمعمولی را کشف کرده اند که از جهت مرکز کهکشان راه شیری می آید. امواج رادیویی با هیچ الگوی قابل درک فعلی از منبع رادیویی متغیر مطابقت ندارند و می توانند کلاس جدیدی از جرم ستاره ای را پیشنهاد کنند.

زیتنگ وانگ از دانشکده فیزیک دانشگاه سیدنی و نویسنده اصلی این مطالعه جدید گفت: "عجیب ترین ویژگی این سیگنال جدید این است که قطبش بسیار بالایی دارد. این بدان معناست که نور آن فقط در یک جهت نوسان می کند، اما آن جهت با زمان می چرخد." روشنایی جسم نیز به طور چشمگیری تغییر می کند و سیگنال ظاهراً به طور تصادفی روشن و خاموش می شود. ما هرگز چیزی شبیه به آن ندیده ایم.

بسیاری از انواع ستاره ها نور متغیری را در سراسر طیف الکترومغناطیسی ساطع می کنند. با پیشرفت‌های فوق‌العاده در نجوم رادیویی، مطالعه اجرام متغیر یا گذرا به ما کمک می‌کند تا اسرار کیهان را فاش کنیم. تپ اخترها، ابرنواخترها، ستارگان شعله ور و انفجارهای رادیویی سریع همه انواع اجرام نجومی هستند که روشنایی آنها متفاوت است.

وی گفت "در ابتدا ما فکر کردیم که می تواند یک تپ اختر باشد - یک نوع بسیار متراکم از ستاره مرده و در حال چرخش - یا یک نوع ستاره که شعله های خورشیدی عظیم ساطع می کند. اما سیگنال های این منبع جدید با آنچه ما از آنها انتظار داریم مطابقت ندارد."

یک تیم بین المللی، از جمله دانشمندان آژانس ملی علمی استرالیا، آلمان، ایالات متحده، کانادا، آفریقای جنوبی، اسپانیا و فرانسه این شی را با استفاده از تلسکوپ رادیویی ASKAP CSIRO در غرب استرالیا کشف کردند. رصدهای بعدی با تلسکوپ MeerKAT رصدخانه رادیویی نجوم آفریقای جنوبی انجام شد.

نویسنده مسئول این مقاله، دکتر وانگ نیز گفت: "با ASKAP در حال بررسی آسمان برای یافتن اجرام جدید غیرعادی با پروژه ای به نام متغیرها و گذرای آهسته (VAST) در طول سال های 2020 و 2021 بوده ایم. با نگاهی به مرکز کهکشان، ASKAP J173608.2-321635 را پیدا کردیم که به نام مختصات آن نامگذاری شده است. این جسم از این نظر منحصر به فرد بود که نامرئی شروع شد، روشن شد، محو شد و دوباره ظاهر شد. این رفتار فوق العاده بود."

پس از شناسایی شش سیگنال رادیویی از این منبع در طول نه ماه در سال 2020، اخترشناسان سعی کردند این شی را در نور بصری پیدا کنند ولی چیزی پیدا نکردند. آنها به تلسکوپ رادیویی پارکز روی آوردند و دوباره نتوانستند منبع را شناسایی کنند. پروفسور مورفی گفت: "سپس ما تلسکوپ رادیویی حساس تر MeerKAT را در آفریقای جنوبی امتحان کردیم. چون سیگنال متناوب بود، هر چند هفته یکبار آن را به مدت 15 دقیقه مشاهده کردیم، به امید اینکه دوباره آن را ببینیم. خوشبختانه، سیگنال برگشت، اما ما متوجه شدیم که رفتار منبع به طور چشمگیری متفاوت بود - منبع در یک روز ناپدید شد، با وجود آن که در مشاهدات قبلی ASKAP هفته ها ادامه داشت."

با این حال، این کشف اطلاعات بیشتری در مورد اسرار این منبع رادیویی گذرا فاش نکرد. اطلاعاتی که به دست آمده با دسته ای دیگر از اجرام مرموز در حال ظهور به نام گذراهای رادیویی مرکز کهکشانی، از جمله یکی به نام "آفتاب کیهانی" مشابهت دارد. به هر حال، واقعاً آن منابع قابل درک نیستند، بنابراین این امر بر رمز و راز می افزاید."

دانشمندان قصد دارند این شی را به دقت زیر نظر داشته باشند تا سرنخ‌های بیشتری در مورد آنچه ممکن است باشد جستجو کنند.

کشف این شی جدید در نشریه The Astrophysical Journal منتشر شده است.