تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۱۰/۰۲

ریزپلاستیک‌ها و آسیب آن به سلول‌های بدن

ذرات کوچک پلاستیکی که طولشان کمتر از پنج میلی‌متر است، برای اقیانوس و حیات آبزیان مضر شناخته شده‌اند. مطالعه جدید نشان می‌دهد میزان بالای ریزپلاستیک‌های بلعیده شده می‌تواند بر بدن انسان اثرات زیان‌باری بگذارد.

این مطالعه که با مدیریت پژوهشگران دانشگاه هال یورک انجام شده، اولین مورد در نوع خود است که مقدار ریزپلاستیک‌هایی را که ممکن است به سلول‌های انسان صدمات جدی وارد آورند، اندازه‌گیری می‌کند.

ایوانجلس دانوپولوس، نویسنده ارشد این مقاله، گفت پژوهشگران با تجزیه‌ و تحلیل مطالعات منتشر شده در دسترس، دریافته‌اند: «در آزمایش‌های سم‌شناسی، ما واکنش‌هایی از جمله مرگ سلولی و واکنش‌های حساسیت‌زا (آلرژیک) را می‌بینیم که نتیجه بالقوه بلعیدن یا استنشاق مقدار زیادی ریزپلاستیک هستند.»

این مطالعه با استفاده از  مطالعات پیشین، تراکم ریزپلاستیک‌هایی را که بر زنده ماندن سلول اثر می‌گذارند، با تراکمی که ما از طریق بلعیدن غذا و آب آلوده با آن روبه‌روییم، مقایسه کرد.

این مطالعات بر آلودگی میکروپلاستیکی آب آشامیدنی، غذاهای دریایی و نمک سفره تمرکز داشت و نشان داد که انسان با مصرف این مواد به میزان زیادی در معرض ریزپلاستیک‌ها قرار می‌گیرد. این تیم سپس با آزمایش‌های سم‌شناسی، این میزان را با مقداری که اثرات عمیقی بر سلول‌های انسان می‌گذارد، مقایسه کرد.

مطالعات سم‌شناسی این آزمایش‌ها را بر اساس پنج دسته از اثرات بررسی کردند: سمی بودن سلولی (زنده ماندن/مرگ سلول)، واکنش‌های ایمنی (شامل واکنش‌های حساسیت‌زا)، اینکه آیا ریزپلاستیک‌ها می‌توانند به هر شکلی بر غشای سلولی اثر بگذارند یا در آن‌ها وارد بشوند، علت فشار اکسیداسیون (که باعث از بین رفتن بافت و سلول می‌شود) و سموم تاثیرگذار بر ژن‌ها (اطلاعات ژنتیکی از بین رفته در سلول‌ها).

تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ در مجله Environmental Science and Technology چاپ شد، حاکی از آن است که امکان دارد انسان‌ها هر ساله  ۳۹ هزار تا ۵۲ هزار ذرات میکروپلاستیکی مصرف کنند.

تحقیقات جدید این گروه نشان می‌دهد که ما ریزپلاستیک‌ها را به اندازه‌ای جذب می‌کنیم که برای ایجاد اثرات زیان‌بار بر سلول‌ها کافی است و در بسیاری موارد سلامتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، فعلا بیشترین چیزی که در موردش شک داریم این است که چطور میکروپلاستیک‌‌های جذب شده از بدن دفع می‌شوند. این نکته مهمی برای درک میزان واقعی خطر است. از آن گذشته تجزیه و تحلیل ما روی داده‌ها نشان داد که زیست سلولی به شکل ریزپلاستیک‌ها بستگی دارد. ریزپلاستیک‌هایی با شکل نامنظم که بیشتر آن‌ها در محیط یافت می‌شوند، از کروی‌ شکل‌ها خطرناک‌ترند.

این مقاله در مجله Hazardous Materials چاپ شده است.