تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۵/۲۵

تولید میوه در گیاهان گلدار بدون نیاز به حشرات گرده افشان

اخیراً تیمی از محققان آمریکایی موفق به کشف ژنی شده اند که مسئول تحریک رشد میوه در گیاهان است. این اکتشاف به کشاورزان کمک می کند تا بدون نیاز به فرآیند گرده افشانی، میوه هایی «بکر» تولید کنند. این روش نوین به هنگام افزایش تغییرات اقلیمی و کاهش جمعیت حشرات گرده افشان اهمیت به سزایی خواهد داشت.

امروزه با افزایش دمای کره زمین و کاهش جمعیت حشرات گرده افشان، تولید مواد غذایی به طور فزاینده ای دشوار شده است. تحقیق جدیدی که توسط محققان زیست شناسی سلولی و ژنتیک مولکولی دانشگاه مریلند در آمریکا انجام شده به این موضوع پرداخته و رویکرد جدیدی را در مورد چگونگی رشد میوه در گیاهان گلدار ارائه داده است. ژونگچی لیو، نویسنده مسئول این تحقیق و استاد زیست شناسی سلولی و ژنتیک مولکولی اظهار کرد: درک این فرآیند بسیار مهم است، زیرا محصولات غذایی رایج مانند بادام زمینی، ذرت، برنج و توت فرنگی، همگی میوه ها و دانه هایی هستند که از گل حاصل می شوند.

در این پژوهش، لیو و تیم او به دنبال کشف این موضوع بودند که چگونه گرده افشانی باعث تحریک یک گیاه گلدار برای آغاز فرآیند رشد میوه می شود. آنها می دانستند که یک سیستم ارتباطی داخلی مسئول علامت رسانی به گیاه برای رشد میوه است، اما مطمئن نبودند که این سیستم چگونه با گرده افشانی فعال می شود. برای کشف این موضوع، این تیم مکانیسم های گرده افشانی و رشد میوه را در گیاه توت فرنگی شبیه سازی کردند. به گفته لیو، توت فرنگی به دلیل ساختار منحصر به فرد و جایگاه ویژه بذر در آن برای مدلسازی مناسب است. زیرا مشاهده بذرها و استخراج اطلاعات ژنتیکی آنها در مراحل مختلف رشد آسانتر می باشد.

لیو و تیم او ژن AGL62 را شناسایی کردند، ژنی که محرک تولید میوه است. در طبیعت، به دنبالِ فرآیند گرده افشانی، ژن AGL62 تحریک شده تا تولید هورمون رشد یعنی اکسین افزایش یابد؛ فرآیندی که برای رشد بهینه میوه ضروری است. اما با کشف این رابطه بین ژن و هورمون اکسین، محققان اساسی را معرفی نمودند که با کمک بیوتکنولوژی می توان ژنAGL62  را روشن کرده و فرآیند گرده ‌افشانی را به کلی حذف کرد. به عبارت دیگر، می توان میوه ‌های «بکر» تولید کرد.

لیو اظهار کرد: گرمای شدید هم گرده ‌افشان ‌ها و هم گرده‌ ها را از بین می برد. بنابراین تغییرات اقلیمی چالش بزرگی است که باید بر آن غلبه کنیم. دانش بیشتر در مورد ژن AGL62 به ما بینش جدیدی در مورد چگونگی افزایش بهره وری محصولات کشاورزی، به ویژه محصولاتی که منبع غذایی ما را تشکیل می دهند داده است.

جزئیات این پژوهش در مجله Nature Communications قابل مشاهده می باشد.